10. november 2022

Tillykke til vinderne af Årets Specialepris på Sociologisk Institut

Priser

Årets Specialepris på Sociologisk Institut gik i år til to kandidatafhandlinger, efter en pause under pandemien. Prisen blev overrakt ved Instituttets Dag.

Årets Specialepris på Sociologisk Institut
Vinderne af Årets Specialepris på Sociologisk Institut, 2022. Her ses gruppe 1: Nanna Hjortboe Andersen, Julie Schou Nicolajsen og deres vejleder professor Claire Maxwell. Gruppe 2: Kristian Haulund, Thomas Skelly og deres vejleder professor Bente Halkier. Bagest studieleder på Sociologisk Institut, Jakob Demant, der overrakte prisen.

I år rundede studieleder Jakob Demant Instituttets dag af med kåring af Årets Specialepris. Prisen er en tradition på sociologisk institut og uddeles til en kandidatafhandling, der skiller sig ud og gør en forskel. Den fine pris var i år udvidet til en anerkendelse af to kandidatafhandlinger, hvilket skyldes en pause under pandemien.

Ti afhandlinger nomineret

I alt var ti kandidatafhandlinger nomineret til Årets Specialepris, og alle udgjorde de et samlet stærkt felt af nye studier. De ti nominerede specialer er indstillet af vejlederne bag, og efterfølgende afgør en bedømmelseskomité, hvem der skal anerkendes yderligere med årets specialepris.

Emnet for Instituttets dag var `Sociologiens stemmer´ i højaktuelle samfundsdebatter, og netop denne dagsorden afspejler sig i de kandidatafhandlinger, som kan kalde sig årets specialer. Begge afhandlinger beskæftiger sig med nye og tidstypiske problemstillinger, herunder: Sociologien bag gaming i hverdagen og Paradokset i uddannelsesforventninger blandt unge.

Årets specialepris på Sociologisk Institut gik til:

• Julie Schou Nicolajsen og Nanna Hjortboe Andersen med afhandlingen, 'Når uddannelsesforventninger er fulde af paradokser - En longitudinel kvalitativ analyse af udviklingen i uddannelsesforventninger hos unge fra bogligt uddannelsesfremmede hjem fra 9. klasse til deres 18. leveår'. Vejledt af Claire Maxwell, professor ved Sociologisk Institut.
  • Kristian H. Jensen & Thomas A.M. Skelly med afhandlingen, 'Compelling content and convenient consumption - A sociological exploration of gaming in everyday life'. Vejledt af Bente Halkier, professor ved Sociologisk Institut.

I alt var 10 afhandlinger nomineret

1. Olivia Dahl Nielsen - Problematiserede identiteters blomstring - vejleder: Poul Poder.
  2. Kristoffer Aagesen - Konstruktioner af sårbar femininitet - vejleder: Poul Poder.
  3. Kristian H. Jensen og Thomas A.M. Skelly - Compelling content and convenient consumption - vejleder: Bente Halkier.
  4. Vincent Holler Gadegaard - Med sprog vi skabes - vejleder: Mikael Carleheden.
  5. Tobias Sønderby Jørgensen og Anne Heiberg Goor - Uncovering the agentic potentials of refugees living with trauma - vejleder: Claire Maxwell.
  6. Julie Schou Nicolajsen og Nanna Hjortboe Andersen - Når uddannelsesforventninger er fulde af paradokser - vejleder: Claire Maxwell.
  7. Thomas Vik - Working Beneath the Cloud - vejleder: Janus Hansen.
  8. Janus Emil Mariager og Victor Kalsen Nissen - Ekspertise i Klimaborgertinget - vejleder: Anders Blok.
  9. Christian Sand Horup - Med følelser som våben - vejleder: Anders Blok.
  10. Freja Jelstrup Corneliussen og Mille Urioste - Publikationsbias kvantitativ sociologi - vejleder: Lasse Suonperä Liebst.

Instituttets dag

Instituttets dag er en årlig begivenhed på Sociologisk Institut, der i år havde fokus på sociologiens stemmer inden for højaktuelle samfundsdebatter, herunder klimadagsordenen, uddannelse og social mobilitet.

Tak til alle de fremmødte for en inspirerende og festlig dag med faglige indlæg og paneldebatter, overrækkelse af specialeprisen og socialt samvær med kollegaer, studerende, alumni og gæster.