14. december 2023

Ny rapport: Der er behov for at understøtte klimavenlige madvaner

Klima

En ny populærvidenskabelig rapport formidler de vigtigste resultater fra et flerårigt projekt, der har undersøgt danskernes forsøg på at spise mere klimavenligt. Rapporten viser, at mange prøver at reducere kødforbruget, men også støder ind i sociale og praktiske barrierer.

Foto: Colourbox

Siden 2020 har forskere fra Sociologisk Institut og CONCITO undersøgt danskernes madvaner og forhold til klimavenlig mad gennem det VELUX-støttede projekt ’Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost’.

Projektet har allerede affødt flere videnskabelige artikler, en afsluttende konference og en del medieomtale. Nu får den bredere offentlighed også en kort og letlæst sammenfatning af projektets vigtigste konklusioner inden for dets tre dele: Et survey med 3.000 danskere, et kvalitativt studie og et såkaldt forandringsprojekt med grønne middage (se også boks).

Rapporten konkluderer, at der er tegn på en vis normalisering af klimavenlig mad, dvs. mad med færre animalske produkter som kød. F.eks. viser survey-studiet, at næsten to ud af alt-spisende danskere kender nogen personligt, som har nedsat deres kødforbrug. Samtidig forsøger 42,7 pct i større eller mindre grad at nedsætte kødforbruget.

Samtidig gør rapporten op med vante forestillinger, som at unge generelt går foran i omlægningen af madvaner. Faktisk spiser knap halvdelen af de 18-30-årige oksekød, kalvekød eller lammekød 3-4 gange om ugen eller mere, hvilket er over gennemsnittet for alle aldersgrupper.

Samlet svarer 54 pct., at de er alt-spisende, 42,7 pct. har som nævnt fokus på at reducere deres kødforbrug, mens 2,3 pct. spiser vegetarisk og kun 0,8 pct. vegansk.

Fokus på barrierer

Ud over kortlægningen af danskernes forhold til klimavenlig mad ser rapporten også på de sociale og praktiske barrierer, som de, der ønsker at reducere kødforbruget, oplever i hverdagen.

Rapportforside

For eksempel kræver omlægning af madvaner nye indkøbs- og madlavningsrutiner, så det også er nemt at lave mad med mindre eller intet kød, ligesom de sociale relationer har stor betydning. Er der fokus på planterig mad i ens familie eller sociale netværk, er det lettere at reducere kødforbruget.

Andre faktorer er bl.a. vaner og social identitet. Rapporten konkluderer derfor, at der er behov for aktivt at understøtte normaliseringen af klimavenlige madvaner i Danmark – som f.eks. når offentlige køkkener følger de officielle kostråd i deres måltider.

”Vi håber derfor, at organisationer, institutioner og virksomheder, som arbejder med klimavenligt kost, med rapporten kan få bedre overblik over de udfordringer og muligheder, der er på området,” siger professor Bente Halkier fra Sociologisk Institut.

Professor Bente Halkier
Sociologisk Institut