9. september 2014

Anna Sofie Bach er nyt medlem af Tænketanken VM

Phd-studerende ved Sociologisk Institut Anna Sofie Bach er nyt medlem af Tænketanken VM – Viden om Mænd. Anna Sofie Bach´s forskning omhandler mænd, der er i parforhold med en karrierekvinde. Hun ser frem til at få lov til at bidrage til tænketankens arbejde.

- Det er interessant at få lov til at være med i et forum, som bringer viden om mænd og maskulinitet ud i offentligheden. VM er en interessant tænketank, fordi den bygger bro mellem forskere og praktikere. På den måde forsøger den at skabe et bredt fundament for at deltage i vidensarbejdet og debatten, forklarer Anna Sofie Bach.

Kærlighed og intimitet
I sin forskning har Anna Sofie Bach et særligt fokus på parforhold, kærlighed og intimitet. Det er i den forbindelse hun især håber at kunne bidrage med nye perspektiver i VM´s arbejde.

- Der er mange vigtige diskussioner i disse år, der handler om mænd og maskulinitet, og det er vigtigt, at de bliver bygget på viden og ikke kun fordomme. Blandt andet er det vigtigt at have fokus på de nære og hverdagslige relationer for at forstå mænd og maskulinitet – særligt i et ligestillingsperspektiv, siger Anna Sofie Bach.

Som del af sit Phd-studie var Anna Sofie Bach i foråret på Center for Studies of Men and Masculinities på Stony Brook University, New York. Anna Sofie Bach sidder også i Junior Editorial Board på Nora, Journal of Feminist and Gender Studies og er medlem af Selskabet for Kritisk Samfundsforskning samt redaktør på magasinet Friktion – magasin for køn, krop og kultur.

Tænketanken VM består af 13 medlemmer, en formand og en direktør. VM arbejder for en øget synliggørelse og forståelse af de samfundsproblematikker, der knytter sig til mænd og maskuliniteter. Det gælder på områder som f.eks. drenge og uddannelse, mænd og sundhed, forældreskab og fædres rettigheder, køn og seksualitet, køn og demografi, køn og tilbagetrækning fra arbejdsmarked, køn og etnicitet, køn og udstødning, køn og kriminalitet etc. Tænketanken består af af forskere og praktikere, der indgår i et vidensnetværk omkring maskulinitet i forandring og de konsekvenser det har – for mænd, kvinder og samfundet som helhed.