19. december 2013

Sociologistuderende danner firma og udgiver medieomtalt rapport

En række studerende fra Sociologisk Institut har udgivet et notat i samarbejde med Fagbladet 3F om indtægterne i Industribranchen i Danmark. Notatet dokumenterer at andelen af industriens overskud, der stammer fra finansielle kilder, er steget fra 30 procent til 43 procent i 2011.

- Et af tidens store spørgsmål er, hvordan vi bevarer job, og derfor er det interessant, at industrien i højere grad tjener penge på at eje værdipapirer end at investere i produktionen, siger Magnus Pedersen analytiker i Analyse og Tal og sociologistuderende til Fagbladet 3F.

Firmaet er et non-profit, medarbejderejet analysebureau og fire af partnerne, Pia Bang, Søren Gravholt, Ronnie Taarnborg og Magnus Pedersen er under uddannelse på Sociologisk Institut. Den femte partner, Tobias Bornakke er ph.d.-stipendiat ved Instituttet fra og med d. 1. januar 2014.

- Analyse og Tal er et forsøg på at skabe sikre jobs til os akademikere i en usikker tid og et forsøg på at vise at man kan lave demokratisk drevet virksomhed. Vi er først lige startet, men hvem ved hvad det kan blive til, siger Magnus Pedersen.

De studerende har fået ideen til notatet, da flere af dem skrev eksamen i faget ”Finanskrisen – et kritisk studie”, som ekstern lektor og medarbejder ved Danmarks Statistik, Jonas Kylov Gielfeldt afholdt i foråret.

- Ud fra vores samtaler med Jonas, kunne vi se at begrebet finansialisering slet ikke var undersøgt i Danmark. Da vi så plottede nogle få tal ind i vores excelark fra Danmarks Statistik, kunne vi se at den danske industri i høj grad tjener penge på værdipapirer. Det var virkelig overraskende og måske derfor at undersøgelsen får så meget opmærksomhed nu, fortæller Magnus Pedersen.