30. marts 2015

Ungdomsarbejdsløshed udgør historisk stort problem

Den udbredte ungdomsarbejdsløshed som følge af den globale økonomiske krise er en enorm risikofaktor for nutidens ungdom. Det er budskabet ved åbningen af den internationale konference ”Journal of Youth Studies Conference 2015”, der løber af stablen på Københavns Universitet fra den 30. marts til den 1. april

Enhver generation af unge står over for en lang række forskellige udfordringer og risici, men for de unge i dag er der én udfordring, der overgår dem alle: arbejdsløshed og økonomisk krise.

Sådan lyder budskabet fra redaktørerne af tidsskriftet ”Journal of Youth Studies”, Andy Furlong, Tracy Shildrick og Rob MacDonald, ved åbningen af ”Journal of Youth Conference 2015” på CSS, Københavns Universitet. Konferencen der er organiseret i samarbejde mellem Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og Sociologisk Institut på Københavns Universitet sætter i løbet af tre dage fokus på en lang række emner inden for ungdomsforskning, såsom kriminalitet, stoffer, subkulturer, arbejdsløshed og politik.

Arrangørerne af konferencen Tea Bengtsson og Signe Ravn byder velkommen til de mere end 300 deltagere

Voodoo-sociologi

Den udbredte ungdomsarbejdsløshed der er opstået i kølvandet på finanskrisen har haft meget forskelligt omfang i forskellige lande. Ifølge professor Rob MacDonald giver det grund til en vis optimisme, eftersom nogle lande tydeligvis har evnet at få deres unge i arbejde på trods af krisen. Alligevel peger han på, at nutidens ungdomsarbejdsløshed på flere måder stikker dybere end tidligere, blandt andet fordi den også rammer unge med en uddannelse. Og samtidig understreger han, at de traditionelle metoder til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed har spillet fallit.

- Det er voodoo-sociologi, hvis man stadig tror, at vi kan løse ungdomsarbejdsløshed ved at motivere de unge mere og uddanne dem bedre. Tallene viser noget andet. For eksempel har 47 procent af de ny-uddannede med længerevarende uddannelser i Storbritannien et arbejde, der ikke kræver en længerevarende uddannelse, sagde Rob MacDonald under konferencens åbningspanel.

Professor Tracy Shildrick mener, at ungdomsforskningen i højere grad må fokusere på klassiske begreber som fattigdom og klasse for at forstå nutidens problemstillinger.

- Der er en stigende fattigdom blandt unge i dag. Børn fra under- og middelklassen risikerer at blive dårligere stillet, end deres forældre var. Det skyldes ikke bare recessionen, men er udtryk for nogle dybere strukturer, sagde Tracy Shildrick.

Set før, men alligevel ikke

En af den moderne ungdomsforsknings centrale skikkelser, professor Ken Roberts fra University of Liverpool, er enig i, at både fattigdommen og ungdomsarbejdsløsheden har ændret karakter .

- På en måde har jeg set det hele før, men så alligevel ikke. I 80´erne var flere af de unger arbejdsløse under tyve år gamle, og mange af dem havde ingen kvalifikationer. I dag er mange af de unge arbejdsløse midt i tyverne, og de kan ikke finde arbejde, selvom de har en videregående uddannelse, sagde Ken Roberts i den efterfølgende debat. Ifølge ham er den globale udvikling en væsentlig forklaring.

- Uligheden stiger internt i verdens lande og landene i mellem. Vi styres af globale kræfter, der arbejder til fordel for dem, der sidder på rigdommen. Globaliseringen er en væsentlig faktor, sagde Ken Roberts.