27. februar 2015

Grafisk novelle giver indsigtsfuld ny formidling om livet i ungdomsfængsel

Den grafiske novelle ”Janus, my captivating diary”, der er forfattet af adjunkt ved Sociologisk Institut Tea Bengtsson, er en gribende fortælling om livet som ung bag tremmer. Novellen er udkommet i Berkeley Journal of Sociology og fremhæves som et stærkt eksempel på en ny og mere lettilgængelig måde at formidle sociologi til et bredere publikum

Hvordan er det at være ung bag tremmer og hvordan formidler man som forsker viden om dette område på en ny og engagerende måde? Den grafiske novelle ”Janus, my captivating diary” giver et stærkt bud på begge spørgsmål. Novellen er skrevet af adjunkt ved Sociologisk Institut Tea Bengtsson med illustrationer af grafisk designer Sara Busch og er udkommet i Berkeley Journal of Sociology.

Historien er baseret på Tea Bengtssons forskning i, hvordan unge forholder sig til at være anbragt på sikrede (aflåste) døgninstitutioner. I dagbogsformat giver historien et indblik i den 16-årige Janus tanker, følelser og frustrationer som anbragt. I dagtimerne kæmper han med de andre unge, systemet og ikke mindst sig selv, mens han om natten drømmer sig væk til et liv, der kunne være. Gennem Janus oplevelse af at være anbragt, formidler novellen på en ny og gribende måde, hvordan et ungt menneske forsøger at forholde sig til at være indespærret mod sin vilje. Blandt andet derfor blev novellen udvalgt som et af 14 bidrag til et særligt nummer af Berkeley Journal of Sociology, der havde som mål at undersøge nye muligheder for at udbrede sociologien til et større publikum.

Udvalgt blandt 80 bidrag

Ideen til novellen kom, da grafisk designer Sara Busch skulle lave sin afsluttende opgave på Designskolen. Sara kendte i forvejen til Tea Bengtssons phd-afhandling om anbragte unge på sikrede institutioner og ville gerne arbejde med dette emne i visuel form.

- Vi fandt derfor sammen på, at det kunne være en god ide med en tekst, som kunne integrere det visuelle. Jeg skrev novellen, der er ren fiktion, på baggrund af mit feltarbejde til ph.d.en, og Sara arbejdede derefter med illustrationerne, forklarer Tea Bengtsson.

Berkeley Journal of Sociology modtog mere end 80 forslag til det særlige nummer der havde fokus på at sætte sociologi på dagsordenen på en ny måde og brede sociologien ud til flere og andre end et rent akademisk publikum. 14 bidrag blev udvalgt, her i blandt altså Tea Bengtsson og Sara Buschs bidrag.

Den trykte udgave af tidsskriftet, der udgives en gang om året, udkom i oktober 2014, mens novellen kom online i februar 2015.

Læs hele ‘Janus, my captivating diary

Om Berkeley Journal of Sociology
The Berkeley Journal of Sociology is a graduate student-run journal that has been in publication since 1955. It has traditionally published research papers by graduate students alongside essays and articles by many of the leading sociologists of the 20th century—C. Wright Mills, Arthur Stinchcombe, Anthony Giddens, Charles Tilly, Theda Skocpol, Erik Olin Wright, Daniel Bell, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Theodor Adorno, Herbert Marcuse have all contributed to the BJS over the course of nearly six decades. Rather than hewing to a single theoretical, thematic, or methodological focus, the BJS has tried to engage the leading edge of sociological scholarship throughout its history—from debates over functionalism in the 1960s and the infusion of Marxism and feminism into American sociology in the 1970s, to contemporary debates about the nature, prospects, and future of the Occupy movement.

The BJS is run by a collective of graduate students from the UC Berkeley Department of Sociology. It publishes an annual print issue that is distributed to subscribers, libraries, and sociology departments worldwide.