10. juli 2014

Millionbevilling til forskning i beruselse

Lektor Jakob Demant har sammen med Professor Geoffrey Hunt og Vibeke Asmussen Frank fra Aarhus Universitet modtaget en bevilling på 4,7 millioner kroner fra Det Frie Forskningsråd til nyt forskningsprojekt, der skal se på "sociale betydninger af den berusede krop."

Projektet, der går under navnet "The Societal Meanings of the Intoxicated Body: A Qualitative Sociological Study of Alcohol Intoxication, Gender, and Young Adults" forventes at begynde i efteråret 2014. Samtidig er der planer om et parallelt projekt i USA. Som en del af projekets finansiering er også en postdoc og en Phd stilling.

Projektbeskrivelsen lyder i sin helhed:

Projekttitel: The Societal Meanings of the Intoxicated Body: A Qualitative Sociological Study of Alcohol Intoxication, Gender, and Young Adults

Bevillingsmodtager: Geoffrey Paul Hunt
Institution: Aarhus Universitet
Bevilget beløb: kr 4.735.986

Projektbeskrivelse: Sociale betydninger af den berusede krop. Et kvalitativt sociologisk studie af alkoholberuselse, køn og unge voksne. Kroppen og især kvindekroppen er en kulturel og social slagmark. Samfundsmæssigt foregår der ikke alene en moralsk kamp, som har indflydelse på vores opfattelser af hinanden. Denne kamp er også med til at skabe vores kroppe. Beruselse er en måde at forandre sin krop på. Kvinder er begyndt at drikke omtrent det samme som mænd, lige såvel som kvinder også drikker sig berusede på samme måde, som det tidligere primært gjaldt mænd. Disse forandringer kommer fra de unge generationer. Undersøgelsen sætter særligt fokus på yngre 18 til 25-årige kvinder. Projektet vil igennem en undersøgelse af unge voksne kvinders alkoholberuselse finde ud af, hvordan nydelse og risiko ved beruselse er med til at skabe den moderne krop. Kroppen er et centrum for nydelser og risiko. Lige såvel som sundhed og motion har indflydelse på hvordan vi forstår vores krop, så har de nydelser og risici der ligger i beruselsen med alkohol stor betydning. Vi har brug for indsigter til at kunne forstå disse forandringer. Indsigterne fra dette studie vil være centrale i både den offentlige og videnskabelige diskussion. Yderligere vil indsigterne fra gruppen af yngre kvinder kunne skabe grundlag for at forstå den kropslige og sociale beruselse i andre grupper i samfundet.