22. marts 2013

Ny studieleder på Sociologisk Institut

Charlotte Baarts afløser fra 2013 Allan Michael Madsen som studieleder på Sociologisk Institut. Hun ansættes foreløbig for en treårig periode med mulighed for forlængelse.

Nye tilgange
I sin nye position som studieleder vil Charlotte sætte fokus på udvikling af undervisningsmiljøet blandt instituttets undervisere, herunder også gruppen af øvelseslærere. Hun uddyber:

- Det videnskabelige personale lægger megen tid og mange ressourcer i undervisning. Mange har stor erfaring, og den bør vi bruge til udvikling af kurser og undervisningsformer. Men underviserne sidder ofte på egen hånd og planlægger samt gennemfører undervisningen. Der er meget lidt udveksling. Jeg vil gerne ’afprivatisere’ undervisningen, så vi kan lære af hinanden, udvikle nyt og give feedback eller få supervision på hinandens undervisning.

Charlotte har også konkrete forslag til forandringer af samarbejde og sparring om undervisning:

- Jeg vil arrangere en række frokostmøder hvert semester med fokus på undervisningspædagogik og –didaktik. Her kan der være inviterede oplæg om udvalgte temaer, eller vi kan tale om konkrete problematikker i undervisningen på sociologi. Derudover skal der som udgangspunkt, afholdes et årligt didaktisk seminar.

Yderligere fortæller Charlotte, at hendes mål på sigt er en reformering af uddannelserne i sociologi. Både bachelor- og kandidatuddannelsen skal tages op til revision, og der skal desuden udvikles en engelsk kandidatoverbygning.

Faglig profil
Charlotte er oprindeligt uddannet som antropolog, og hun har siden 2005 været ansat på Sociologisk Institut. Her har hun haft forskellige arbejdsområder og primært benyttet kvalitative metoder i det sociologiske arbejde:

- Jeg har tidligere beskæftiget mig meget med arbejdsmiljø og sundhed, men i dag er min forskning primært rettet mod videnssociologi, hvor jeg er særligt optaget af videnskabelig legitimitet og metodologi, fortæller Charlotte.

Personlig profil
Charlotte er 43 år, har to børn og er triatlet ved siden af arbejdet på Sociologisk Institut:

- Jeg har altid dyrket meget sport, og blev grebet af triatlon-disciplinen for to år siden. Det har ført til at jeg sidste sommer gennemførte to halve ”ironmen”, og bl.a. vandt min klasse i den ene konkurrence. Til sommer glæder jeg mig til at prøve kræfter med en hel ironman (3,9 km løb, 180 km cykling og 42,2 km løb).

Charlotte træner i øvrigt løb sammen med KU’s løbeklub, der mødes på første sal i bygning 16 på CSS hver torsdag kl. 17 og herefter løbetræner. Man behøver dog hverken at have Charlottes hurtighed eller udholdenhed for at være med – alle er velkomne uanset niveau, og der løbes som regel distancer fra 3 til 12 km.

Kontakt til studieleder
Charlotte skal fremover kontaktes pr. mail studieleder@soc.ku.dk

Studieleder-reception
Den 12. april kl. 14 vil der være en åben reception for både tiltrædende og afgående studielederi lokale 15.3.01 på CSS, Østerfarimagsgade 5, 1353 København K.