19. august 2014

Nyt nummer af Dansk Sociologi på gaden

Nummer 2/2014 af tidsskriftet Dansk Sociologi er netop udkommet.

Tidsskriftet indeholder i denne udgave tre forskningsbaserede artikler. Artiklerne er ikke umiddelbart relaterede til hinanden, men berører alle forskellige ”-iteter”, der er konstant tilbagevendende temaer i sociologien: Normativitet, Identitet, Subjektivitet.
I den første artikel: ”Når det normale bliver det gode: normalitet, normativitet og graviditet” undersøger Grit Niklasson, hvordan den teknologiske udvikling inden for prænatal diagnostik påvirker ikke blot, hvordan gravide og sundhedsprofessionelle træffer beslutninger, men også mere fundamentalt hvordan vi tænker omkring, hvad der er normalt, og hvad der er ønskeligt i forbindelse med graviditet.

I den anden artikel: ”Unge etniske minoriteter og nudanskhed – lejre, identitetsarbejde og dobbelte bevidstheder” viser Jeppe Fuglsang Larsen og Sune Qvotrup Jensen hvordan ”velfungerende” unge af anden etnisk baggrund end dansk arbejder på at skabe bro mellem de forskellige ”lejre”, de føler de tilhører. Disse unge er engagerede i at reflektere over og praktisk at forandre majoritetsbefolkningens stereotype forestillinger om, hvad det vil sige at være af anden etnisk herkomst end dansk.

I den tredje artikel: ”Modernitet og moderniteter: Subjektivitet og social orden i konstruktionen af islamiske moderniteter” kritiserer Dietrich Jung og Kirstine Sinclair at sociologien er tilbøjelig til alene at fokusere på vestlige samfund. Herved kommer andre samfund til at fremstå som unødigt fremmede og utilgængelige for sociologisk analyse. I stedet foreslår forfatterne at andre kulturkredse også indeholder subjektivitets-former, der kan forstås som ”moderne” i sociologisk forstand, og analyserer en særlig ”islamisk modernitet”.

Endeligt rummer dette nummer en række anmeldelser af sociologiske bøger. Blandt andet kan man læse en anmeldelse af Christian Borchs The Politics of Crowds. An Alternative History of Sociology, der for nyligt er blevet forsvaret som doktordisputats ved Sociologisk Institut ved Københavns Universitet.

Redaktør af dette nummer er Janus Hansen (jh@soc.ku.dk)