19. august 2014

Ny bog om mixed methods med sociologisk islæt

Professor Peter Gundelach er medredaktør af ny bog, der præsenterer centrale principper og metoder i mixed methods og giver et hands on-værktøj til folk, der selv skal arbejde med kombination af metoder.
Ud over Peter Gundelac bidrager også Maria Duclos Lindstrøm og Stefan Andrade, begge Sociologisk Institut, til bogen.

Med udgangspunkt i sin nyligt forsvarede phd-afhandling om OECD´s landerapporter beskriver Maria Duclos Lindstrøm arbejdet med interview, observation og dokumentanalyse.
Ph.d-studerende Stefan Andrade skriver sammen med Jeanette Østergaard, SFI, om spørgeskemaer og kvalitative interviews.

Kombination af forskellige metoder i et samlet forskningsprojekt er blevet brugt i de fleste samfundsvidenskaber i mange år.

Alligevel er det først inden for de seneste årtier, at der er opstået en egentlig diskussion af de grundlæggende principper for denne type kombinationer, som under ét kaldes mixed methods.

BogforsideDenne indføring præsenterer centrale principper og metoder i mixed methods og giver et hands on-værktøj til folk, der selv skal arbejde med kombination af metoder.

Bogen indledes med et kapitel, der indkredser, hvad mixed methods består i, og er ellers bygget op omkring en række gennemgange af konkrete forskningsprojekter, hvor mixed methods er blevet anvendt.

Eksemplerne sætter fokus på metodiske principper og kan virke som inspiration til andre projekter af samme type.

Bogen er redigeret af Morten Frederiksen (AAU), Peter Gundelach (KU) og Rikke Skovgaard Nielsen (SBI).

Læs mere om bogen: Mixed Methods-forskning – Principper og praksis

Bogen vil blive præsenteret som del af et seminar i Selskabet for Surveyforskning den 2. september kl 14.00.

Programmet er:

14.00 Mixed methods forskning: fra praksis til teori v. Morten Frederiksen,  AAU.
14.15 Politiske journalisters selvopfattelse og praksis v. Arjen van Dalen, SDU.
14.30 Skolebaseret interventionsforskning v. Tine Tjørnhøj-Thomsen, KU
14.45 Vidensdesign af OECD’s landerapporter v. Maria Duclos Lindstrøm, KU
15.00 Reception med vin og kage mv. og mulighed for at møde nogle af bogens forfattere.

I dagens anledning bliver der mulighed for at købe bogen med rabat.