2. september 2014

Sociolog fra SI udpeget til uddannelsesministerens nye mønsterbryderkorps

Hvordan tiltrækker og fastholder de videregående uddannelser flere unge fra uddannelsesfremmede hjem? Det er det centrale spørgsmål som Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsens ti mand store mønsterbryderkorps skal forsøge at give svar på.

Korpset blev præsenteret mandag den 1. september og blandt korpsets centrale eksperter er adjunkt ved Sociologisk Institut Jens Peter Thomsen. Han har i en årrække forsket i netop social ulighed inden for uddannelsessystemet og ser frem til at deltage i udvalgets arbejde.

- Jeg håber, at jeg kan bidrage dels med viden om hvilke uligheder der er i adgang til videregående uddannelser, og dels komme med bud på, hvordan man kan lave tiltag til at mindske den sociale ulighed på en måde, så man rent faktisk kan identificere en eventuel effekt af disse tiltag, siger Jens Peter Thomsen om det forestående arbejde i ministerens ekspertgruppe.

Det nye mønsterbryderkorps med Jens Peter Thomsen yderst til højre. Foto: Kim Vadskær

Kæmpe udfordring

I følge Undervisningsministeren er det vigtigt at undersøgt mulighederne for at være mønsterbryder i Danmark. For selvom der formelt er lige adgang og muligheder for alle unge i Danmark for at tage en videregående uddannelse, så er vejen alligevel meget længere for nogen end for andre.

- Vi har en kæmpe udfordring i at finde ud af, hvordan vi tiltrækker og fastholder talentfulde unge fra hjem, hvor der ikke er en stærk tradition for uddannelse. Om man får en videregående uddannelse må ikke afhænge af, hvor i landet man kommer fra, og hvilken social baggrund, man har. Korpset skal på baggrund af deres egen viden og erfaring komme med ideer til, hvordan uddannelserne tiltrækker og fastholder talenter fra hele Danmark. Jeg glæder mig til deres ideer, siger Sofie Carsten Nielsen.

Mønsterbryderkorpset består af følgende medlemmer:

Direktør Agi Csonka, SFI
Direktør Stina Vrang Elias, DEA