8. marts 2018

Europæisk fjerdeplads til sociologi på KU

Forskningen i sociologi på KU er den bedste i Skandinavien, den fjerdebedste i Europa og nummer tredve i verden. Det er resuktatet af den seneste QS University Ranking.

I 2014 fik sociologi på KU en ikke nærmere defineret placering mellem nummer 51 og 100 i verden. I 2016 blev det til en 47. plads og i 2017 en 42. plads.

På vej mod målet

Insitutleder ved Sociologisk institut Janus Hansen er meget tilfreds med resultatet.

Janus Hansen- Det er meget glædeligt, at vi rykker frem på listen. Vi har længe haft et strategisk mål om, at vi skal være det førende sociologiske institut i Danmark og blandt de førende i Norden og Europa. Dette resultat er en blandt flere indikatorer på, at vi er godt på vej til at realisere den målsætning, siger Janus Hansen.

QS University Ranking er kommet frem til deres resultat ved dels at se på publiceret forskning i anerkendte tidsskrifter og dels ved at spørge ledende forskere inden for forskellige felter, hvem de vurderer er de stærkeste på netop deres område.

Listen for sociologi toppes af Harvard University efterfulgt af University of California og University of Oxford.

Læs mere her: QS Subject Rankings - Sociology (linket er ikke længere tilgængeligt).