30. april 2015

Sociologi på KU indtager europæisk 13. plads på fornem rangliste

På den seneste liste over verdens bedste universiteter indtager KU en 38. plads i kategorien sociologi. Ser man på Europa indtager sociologi på KU en 13. plads, mens det blandt de nordiske lande kun er Stockholm Universitet, der indtager en bedre placering på listen over universiteter, der er dygtigst til sociologisk forskning.

I 2014 fik sociologi på KU en ikke nærmere defineret placering mellem nummer 51 og 100, så der er tale om en markant fremgang, og det glæder institutleder på Sociologisk Institut Janus Hansen.

- Man skal altid tage den slags lister med et gran salt, men det er selvfølgelig glædeligt, at vi går stærkt frem på listen. Vi har længe haft et strategisk mål om, at vi skal være det førende sociologiske institut i Danmark og blandt de førende i Norden og Europa. Dette resultat er en blandt flere indikatorer på, at vi er godt på vej til at realisere den målsætning, siger Janus Hansen.

QS University Ranking er kommet frem til deres resultat ved dels at se på publiceret forskning i anerkendte tidsskrifter og dels ved at spørge ledende forskere inden for forskellige felter, hvem de vurderer er de stærkeste på netop deres område.

Københavns Universitet indtager samlet en 45. plads over verdens bedste universiteter. På førstepladsen ligger Massachusetts Institute of Technology (MIT) efterfulgt af Cambridge University og Imperial College London.

Se hele QS World University Ranking