1. april 2014

Sociologistuderende vinder pris for deres speciale

Selskab for surveyforskning logo

Vinderen af Selskab for Surveysforsknings prisopgave 2013 i kategorien speciale eller anden større opgave er Marianne Rosenkvist og Maj Rørdam Nielsen fra Sociologi, KU. Deres undersøgelse vandt i et meget tæt felt af specialer og større opgaver. Alle opgaver gennemgår en grundig bedømmelsesproces foretaget af tre medlemmer af selskabets bestyrelse med henblik på at udpege den mest nytænkende og nyskabende opgave i forhold til anvendelse af surveymetode i teori og praksis og formidling af resultater.

Marianne og Maj vinder årets prisopgave for specialer og større opgaver med specialet
”Asylundersøgelsen – En undersøgelse af gymnasieselevers viden om og holdninger til dansk asylpolitik”.

Hvor der flere gange er set på sammenhænge mellem holdninger til flygtninge og asylansøgere og sociodemografi, savnes undersøgelser af danskernes faktiske viden om asylområdet, og hvordan den viden er relateret til holdninger. I specialet afdækker Marianne og Maj netop sammenhænge mellem viden og holdninger på asylområdet blandt danske gymnasieelever.

905 eleverne har udfyldt et spørgeskema om deres holdninger og viden om asylområdet og asylpolitik. De har derpå set to korte informationsfilm. Efter filmene har de igen udfyldt et spørgeskema. Der blev endelig udsendt et opfølgende spørgeskema pr. mail.

Undersøgelsen viser, at flertallet af gymnasieeleverne svarer forkert på spørgsmålene om antallet af asylansøgere og basale regler for at få asyl. Størstedelen af eleverne tror fejlagtigt, at man kan få asyl af grunde, der ikke er relateret til personlig forfølgelse. De fleste elever overvurderer desuden antallet, der søger asyl.

Analysen afdækker blandt andet, at holdninger er forbundet med viden om asylområdet. De elever, der tror at man kan få asyl for at flygte fra fattigdom, synes i højere grad, at Danmark bør give asyl til færre. Desuden synes eleverne, at Danmark skal give asyl til færre, jo højere antal, de gætter på får asyl i Danmark. Efter at have set informationsfilmene bliver eleverne signifikant mere velvillige i forhold til modtagelse af asylansøgere. I opfølgningsundersøgelsen er holdninger
til at modtage asylansøgere mindre positive end umiddelbart efter visning af informationsfilmene, men mere positive end i udgangspunktet.

Bestyrelsen for Selskab for Surveyforskning ser Mariannes og Majs speciale som nyskabende både i forhold til anvendelse af surveymetoden til produktion af ny viden og i forhold til at levere et metodeteoretiske bidrag om sammenhænge mellem holdninger og viden af bred relevans. Derfor vinder Marianne og Maj selskabets prisopgave for deres speciale og med æren følger kr. 5000,- samt selvfølgelig diplom, champagne og blomster.

Selskab for Surveyforskning, Vinderopgaver 2013-2014