5. maj 2014

Studiejob og praktik sikrer nyuddannede sociologer beskæftigelse

Ni ud af ti nyuddannede sociologer kommer i arbejde inden for det første år, viser dimittendundersøgelsen for 2014. De nyuddannede kandidater efterspørger en mere praksisorienteret uddannelse, hvor det hurtigere står klart, hvad jobmulighederne er som sociolog

Nyuddannede kandidater fra Sociologisk Institut er gode til at komme i arbejde. Ni ud af ti finder beskæftigelse inden for det første år, viser den nyeste dimittendundersøgelse. Undersøgelsen peger også på, at sociologiuddannelsen som helhed er en stærkt medvirkende faktor til, at de nyuddannede finder beskæftigelse. For mere end to tredjedele af dimittenderne ligger det første job godt i forlængelse af deres kandidatuddannelse. Derudover er personlighed, praktik og erfaringer fra studiejob blandt de absolut vigtigste forudsætninger for at finde arbejde efter endt uddannelse. Dimittender med en specialiseringslinje kommer også hurtigere i beskæftigelse.

Knap to tredjedele af de sociologiske dimittender bliver ansat i det offentlige i deres første job, hovedparten i staten. En fjerdedel ansættes i en privat virksomhed og knap hver tiende i en NGO/interesseorganisation. En tredjedel angiver, at de arbejder med ”forskning”. Andre hyppige beskæftigelsesområder er ’Organisation, strategi, HR og ledelse’, ’Uddannelsesudvikling og undervisning’, ’Brugerinddragelse, design og markedsanalyse’ samt ’Børn og unge’, der beskæftiger mellem 13 % og 18 %.

Mangler kompetencer
Men selvom de nyuddannede sociologer relativt let finder beskæftigelse, så må et flertal hurtigt i gang med jobsøgningen igen. For mere end halvdelen er det første job en tidsbegrænset stilling og knap en sjettedel ansættes med løntilskud. Hertil kommer, at knap en femtedel af dimittenderne arbejder på deltid. Kun 18 procent fastansættes i deres første job.

Ifølge de nyuddannede kandidater kunne uddannelsen i sociologi med fordel fokusere mere på fagets praktiske anvendelsesmuligheder. Knap halvdelen af dimittenderne oplever at mangle kompetencer til at varetage deres job. Dimittenderne mangler blandt andet mere indblik i det danske samfunds struktur, institutioner og virkemåde samt kompetencer inden for projektstyring og kvantitative metoder.

Generelt efterspørger dimittenderne en mere praksisorienteret uddannelse, hvor fremtidige muligheder for sociologer italesættes, og hvor der lægges op til, at de studerende tidligt overvejer og tager stilling til, hvor uddannelsen skal føre dem hen. Ni ud af ti mener, at Sociologisk Institut i nogen eller høj grad bør gøre mere ud af at tydeliggøre anvendelsen af sociologi i praksis.

Bedre praktikmuligheder
Studieleder på Sociologisk Institut Charlotte Baarts er glad for, at ni ud af ti nyuddannede kandidater kommer i arbejde inden for det første år, men hun understreger samtidig, at der er plads til forbedringer.

-Det er glædeligt, at sociologiske kompetencer i den grad er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Ser man imidlertid på Uddannelses- og Forskningsministeriets ledighedstal for sociologer er tallene knap så pæne. Derfor skal vi blive ved med at have fokus på forbindelsen mellem sociologiuddannelserne og arbejdsmarkedet, siger Charlotte Baarts. Hun peger på, at instituttet fremadrettet skal arbejde for bedre specialiseringsmuligheder på overbygningen. Derudover skal muligheden for praktikophold også være et fokusområde for instituttet i fremtiden.

- Alt tyder på, at de studerende fremover, på grund af studiefremdriftsreformen, vil være ude af stand til at opretholde samme omfang af studierelevant arbejde sideløbende med, at de er fuldtidsstuderende. Set i lyset af, at dimittenderne vurderer, at de særligt kommer i arbejde på baggrund af relevante studiejobs, praktikophold og specialiseringslinjerne, er et af de væsentlige parametre for det forestående udviklingsarbejde med uddannelserne at opretholde gode muligheder for praktikophold gennem samarbejde med virksomheder, styrelser, organisationer og aftagere af sociologer i det hele taget. Et andet parameter er at videreudvikle og muligvis skærpe de eksisterende specialiseringsmuligheder på overbygningen, således at de studerende i højere grad oplever et mere struktureret uddannelsesforløb, der også peger i retning af fremtidens arbejdsmarked, siger Charlotte Baarts.