Ny cykelrevolution i Kina – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Sociologisk Institut > Om instituttet > Sociologisk Institut i pressen > Ny cykelrevolution i Kina

11. september 2017

Ny cykelrevolution i Kina


Efter årtusindskiftet skete der et drastisk fald i brugen af cykler som dagligt transportmiddel i Kina. I 1986 tegnede cykler sig for 62% af den daglige transport, men i 2015 var det tal faldet til 12%. Det ses både på gaden og på luften.

Lektor Hilda Rømer Christensen har dog observeret en modtendens. Over det sidste års tid er der sket det, hun beskriver som en ”stille revolution”. Den har bragt cyklerne på banen igen i de kinesiske megabyer. Smarte cykler i hundredtusindvis i klare farver – orange, gule, blå, grønne – er nu synlige i gadebilledet, ikke kun i Beijing og Shanghai, men også i de 30-40 mindre metropoler i Kina, skriver hun i Kinabladet. De bruges som delecykler af både unge, midaldrende og ældre. De nye cykler er smart bikes, der betjenes igennem en platform, så man ikke selv ejer en cykel, men blot låner den for en kortere tur. Den nye form for cykling kan være med til at skabe bedre infrastruktur i de pressede metropoler i Asien.

Hilda Rømer Christensen, Ny cykelrevolution i Kina, Kinabladet nr. 74.