(Medieskabt) Ekspertise i medierne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Jakob Dyrlund Arnoldi
Artiklen indeholder en analyse af nogle af de sociale dynamikker, der ligger bag optrædener som ekspertkilde i medierne. De empiriske studier, som artiklen er baseret på, viser, at journalister søger personer, der har „autoritet“, og som derfor kan udtale sig med „vægt“. På denne baggrund defineres fænomenet ekspertise som symbolsk kapital i Pierre Bourdieus forståelse, det vil sige som kapital (videnskabelig, kulturel, intellektuel etc.), der gen- og anerkendes som „kompetence“. Disse overvejelser perspektiveres gennem en diskussion af opkomsten af nye ekspertprofessioner samt afslutningsvist gennem en diskussion af mediernes rolle som kapitalskabere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind16
Udgave nummer3
Sider (fra-til)9-24
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - 2005

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 1093477