(Medieskabt) Ekspertise i medierne
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- 725-2443-1-PB
Forlagets udgivne version, 43 KB, PDF-dokument
Artiklen indeholder en analyse af nogle af de sociale dynamikker, der ligger bag optrædener som ekspertkilde i medierne. De empiriske studier, som artiklen er baseret på, viser, at journalister søger personer, der har „autoritet“, og som derfor kan udtale sig med „vægt“. På denne baggrund defineres fænomenet ekspertise som symbolsk kapital i Pierre Bourdieus forståelse, det vil sige som kapital (videnskabelig, kulturel, intellektuel etc.), der gen- og anerkendes som „kompetence“. Disse overvejelser perspektiveres gennem en diskussion af opkomsten af nye ekspertprofessioner samt afslutningsvist gennem en diskussion af mediernes rolle som kapitalskabere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Sociologi |
Vol/bind | 16 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 9-24 |
ISSN | 0905-5908 |
Status | Udgivet - 2005 |
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 1093477