The economic crisis: Testing employee relations

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Standard

The economic crisis : Testing employee relations. / Navrbjerg, Steen Erik; Larsen, Trine Pernille.

I: Economic and Industrial Democracy, 16.10.2013, s. 1-23.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Harvard

Navrbjerg, SE & Larsen, TP 2013, 'The economic crisis: Testing employee relations', Economic and Industrial Democracy, s. 1-23. https://doi.org/10.1177/0143831X13506050

APA

Navrbjerg, S. E., & Larsen, T. P. (2013). The economic crisis: Testing employee relations. Economic and Industrial Democracy, 1-23. https://doi.org/10.1177/0143831X13506050

Vancouver

Navrbjerg SE, Larsen TP. The economic crisis: Testing employee relations. Economic and Industrial Democracy. 2013 okt. 16;1-23. https://doi.org/10.1177/0143831X13506050

Author

Navrbjerg, Steen Erik ; Larsen, Trine Pernille. / The economic crisis : Testing employee relations. I: Economic and Industrial Democracy. 2013 ; s. 1-23.

Bibtex

@article{5c65d33382764201bc219bc024e10f8e,
title = "The economic crisis: Testing employee relations",
abstract = "Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepr{\ae}sentanter skullet forhandle positive forhold p{\aa} plads: Det har mange steder handlet om l{\o}nforh{\o}jelser eller goder til medarbejderne. Det {\ae}ndrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om l{\o}nstagnation, l{\o}nneds{\ae}ttelse, arbejdstidsfordeling eller m{\aa}ske ligefrem afskedigelser. Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepr{\ae}sentanter i den private sektor, arbejder 75 procent p{\aa} virksomheder, som i h{\o}j grad har v{\ae}ret p{\aa}virket af krisen – mens kun 6 procent var p{\aa} virksomheder, som slet ikke har v{\ae}ret p{\aa}virket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang v{\ae}ret p{\aa}virket.Sk{\o}nt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og l{\o}nreduktioner som f{\o}lge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstr{\ae}kning, at tillidsrepr{\ae}sentanten bliver h{\o}rt og m{\aa}ske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne ogs{\aa}, at p{\aa} de virksomheder, hvor krisen har ramt h{\aa}rdest, er tillidsrepr{\ae}sentanterne i s{\ae}rlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere. ",
keywords = "Faculty of Social Sciences, Kollektive forhandlinger, tillidsrepr{\ae}sentant, kolleger, krise",
author = "Navrbjerg, {Steen Erik} and Larsen, {Trine Pernille}",
year = "2013",
month = oct,
day = "16",
doi = "10.1177/0143831X13506050",
language = "English",
pages = "1--23",
journal = "Economic and Industrial Democracy",
issn = "0143-831X",
publisher = "SAGE Publications",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - The economic crisis

T2 - Testing employee relations

AU - Navrbjerg, Steen Erik

AU - Larsen, Trine Pernille

PY - 2013/10/16

Y1 - 2013/10/16

N2 - Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepræsentanter skullet forhandle positive forhold på plads: Det har mange steder handlet om lønforhøjelser eller goder til medarbejderne. Det ændrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om lønstagnation, lønnedsættelse, arbejdstidsfordeling eller måske ligefrem afskedigelser. Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepræsentanter i den private sektor, arbejder 75 procent på virksomheder, som i høj grad har været påvirket af krisen – mens kun 6 procent var på virksomheder, som slet ikke har været påvirket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang været påvirket.Skønt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og lønreduktioner som følge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstrækning, at tillidsrepræsentanten bliver hørt og måske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne også, at på de virksomheder, hvor krisen har ramt hårdest, er tillidsrepræsentanterne i særlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere.

AB - Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepræsentanter skullet forhandle positive forhold på plads: Det har mange steder handlet om lønforhøjelser eller goder til medarbejderne. Det ændrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om lønstagnation, lønnedsættelse, arbejdstidsfordeling eller måske ligefrem afskedigelser. Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepræsentanter i den private sektor, arbejder 75 procent på virksomheder, som i høj grad har været påvirket af krisen – mens kun 6 procent var på virksomheder, som slet ikke har været påvirket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang været påvirket.Skønt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og lønreduktioner som følge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstrækning, at tillidsrepræsentanten bliver hørt og måske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne også, at på de virksomheder, hvor krisen har ramt hårdest, er tillidsrepræsentanterne i særlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere.

KW - Faculty of Social Sciences

KW - Kollektive forhandlinger, tillidsrepræsentant, kolleger, krise

U2 - 10.1177/0143831X13506050

DO - 10.1177/0143831X13506050

M3 - Journal article

SP - 1

EP - 23

JO - Economic and Industrial Democracy

JF - Economic and Industrial Democracy

SN - 0143-831X

ER -

ID: 120592889