Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark. / Holm, Anders; Jæger, Mads Meier.

I: Dansk Sociologi, Bind 15, Nr. 3, 2004, s. 67-85.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Holm, A & Jæger, MM 2004, 'Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark', Dansk Sociologi, bind 15, nr. 3, s. 67-85. <http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/264>

APA

Holm, A., & Jæger, M. M. (2004). Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark. Dansk Sociologi, 15(3), 67-85. http://ej.lib.cbs.dk/index.php/dansksociologi/article/view/264

Vancouver

Holm A, Jæger MM. Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark. Dansk Sociologi. 2004;15(3):67-85.

Author

Holm, Anders ; Jæger, Mads Meier. / Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark. I: Dansk Sociologi. 2004 ; Bind 15, Nr. 3. s. 67-85.

Bibtex

@article{31edc64074c411dbbee902004c4f4f50,
title = "Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains?: En test af fire for{\ae}ldreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark",
abstract = "En bred vifte af sociale baggrundsforhold p{\aa}virker folks uddannelseschancer i det moderne velf{\ae}rdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opv{\ae}kstmilj{\o}et for unges uddannelsesvalg i Danmark: {\o}konomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af st{\o}rst betydning for, om unge v{\ae}lger akademisk orienterede, videreg{\aa}ende uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opn{\aa}r en faglig uddannelse. Omfanget af {\o}konomisk og kognitiv kapital i opv{\ae}kstmilj{\o}et synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.",
author = "Anders Holm and J{\ae}ger, {Mads Meier}",
year = "2004",
language = "Dansk",
volume = "15",
pages = "67--85",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains?

T2 - En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark

AU - Holm, Anders

AU - Jæger, Mads Meier

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - En bred vifte af sociale baggrundsforhold påvirker folks uddannelseschancer i det moderne velfærdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opvækstmiljøet for unges uddannelsesvalg i Danmark: økonomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af størst betydning for, om unge vælger akademisk orienterede, videregående uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opnår en faglig uddannelse. Omfanget af økonomisk og kognitiv kapital i opvækstmiljøet synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.

AB - En bred vifte af sociale baggrundsforhold påvirker folks uddannelseschancer i det moderne velfærdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opvækstmiljøet for unges uddannelsesvalg i Danmark: økonomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af størst betydning for, om unge vælger akademisk orienterede, videregående uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opnår en faglig uddannelse. Omfanget af økonomisk og kognitiv kapital i opvækstmiljøet synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

SP - 67

EP - 85

JO - Dansk Sociologi

JF - Dansk Sociologi

SN - 0905-5908

IS - 3

ER -

ID: 107737