Penge, (ud)dannelse, forbindelser eller brains? En test af fire forældreressourcers betydning for unges uddannelsesvalg i Danmark

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • 264-585-1-PB

    Forlagets udgivne version, 179 KB, PDF-dokument

En bred vifte af sociale baggrundsforhold påvirker folks uddannelseschancer i det moderne velfærdssamfund. I artiklen analyseres – med udgangspunkt i Pierre Bourdieus kapitalbegreb – effekten af fire typer kapital i opvækstmiljøet for unges uddannelsesvalg i Danmark: økonomisk, kulturel, social og kognitiv kapital. Analysen indikerer, at kulturel kapital er af størst betydning for, om unge vælger akademisk orienterede, videregående uddannelser, mens social kapital er af betydning for, om man opnår en faglig uddannelse. Omfanget af økonomisk og kognitiv kapital i opvækstmiljøet synes ikke at spille nogen rolle for unges uddannelseschancer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind15
Udgave nummer3
Sider (fra-til)67-85
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - 2004

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 107737