Charlotte Baarts

Charlotte Baarts

Lektor

  • Medlem af forskningsgruppen Viden, Organisation og Politik

Aktuel forskning

Walkways

Mit aktuelle forskningsprojekt bærer arbejdstitlen ’Walkways’, som er en titel, jeg har lånt fra den fransk-belgiske performance kunstner Francis Alÿs. Walkways fungerer som en metafor for såvel projektets analytiske objekt som dets metodepraksis. Analytisk referer begrebet til de bevægelser der leder mennesket til at finde vej i verden og i sig selv, der fører til oplevelsen af at komme hjem, at have hjemme i verden og i sig selv som den man er. Metodisk refererer ’walkways’ til forskerens bevægelse gennem den etnografiske felt; at gå gennem forskellige landskaber forstået som topografi, krop og selv, at gå gennem det videnskabelige landskab og i den bevægelse undersøge og forsøge at udvide rummet for, hvad der kan passere som videnskab.

I projektet beskæftiger jeg mig med hjemkomster og oplevelsen af at høre til. Jeg behandler hjemkomst som den bevægelse der fører til en oplevelse af at høre til og finde hjem i verden og i sig selv. I projektet bruger jeg naturen som prisme, og undersøger det at finde hjem og at have hjemme i menneskets møde med naturen.

Projektet beskæftiger sig med natur forstået på tre forskellige måder:

-  den ’store natur derude’;

  • landskaber som bjerge, hav, åbne marker, ørken, og desuden urbane steder
  • klima forstået som sne, varme, blæst, fugtighed og årstider som forår, efterår, sommer og vinter
  • de fire elementer; jord, vand, luft, ild

-  natur som den intime relation; sanselighed, krop, erotik, kærlighed og emotioner

-   natur forstået som selvet; det vil sige mødet med sig selv i situationer og bevægelser hvor man søger og er på vej til at finde hjem i sig selv som den man er.

Projektet er overvejende autoetnografisk og baserer sig på etnografisk feltarbejde af flerstedet karakter, primært i USA og Danmark men også Latinamerika og Lanzarote. Størstedelen af feltarbejdet er planlagt til at finde sted henover efteråret 2021, evt. ind i foråret 2022. Ud over det etnografiske materiale bestående af feltnoter fra det flerstedede feltarbejde, består min empiri også af dagbøger, breve og andre former for korrespondancer og notater, desuden også skønlitterære værker, film, foto og sangtekster, endvidere digitale data i begrænset omfang.

Autoetnografi er ikke kun en metodisk tilgang til at skabe etnografisk viden men også måder at formidle etnografisk viden på gennem forskellige skrivegenrer. I projektet arbejder jeg med videnskabelig formidling i form af (auto)etnografisk nonfiktion, og skriver således primært tekster – artikler, bøger, bogkapitler – som er mere litterære i deres udformning end de er klassisk akademiske.

 

3S International – Social situation survey blandt internationale studerende ved Københavns Universitet under coronakrisen 2020-2021.

I forbindelse med coronakrisen er jeg også involveret i et forskningsprojekt der undersøger den sociale situation for de internationale studerende ved Københavns Universitet. Projektet baserer sig på en survey blandt internationale studerende ved KU. Spørgeskemaet er blevet gennemført under første lockdown i foråret 2020 samt igen i foråret 2021.

Projektet har særligt fokus på de internationale studerendesl oplevelse af isolation, ensomhed og ængstelse under nedlukningen af Danmark. De internationale studerende er særligt mærket under nedlukningen af samfundet, idet disse oplever at være mere skrøbelige og sårbare pga færre sociale relationer og mindre stærke sociale netværk i Danmark.  

Projektet bliver gennemført i samarbejde med Bjarke Oxlund, Heiko Henkel, Brian Noel McGahey og Lars Richard Rasmussen fra Institut for Antropologi, Københavns Universitet.

Primære forskningsområder

Mine forskningsinteresser orienterer sig særligt mod videnstilblivelse samt praktisering af viden. Dette har jeg beskæftiget mig med gennem analyser af teoretiske spændingsfelter som for eksempel forholdet mellem  kroplig viden og sproglig viden, viden og kunnen samt med begreber som for eksempel dannelse, ekspertise, risiko, sikkerhed, og nu tilhørsforhold. 

Foruden ovennævnte er mit forskningsområde også kvalitative metoder, hvor jeg særligt orienterer mig mod etnografiske metoder, inklusiv autoetnografi.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Improving Student Learning Through Inquiry-Based Reading

    Katan, L. H. & Baarts, Charlotte, 4 feb. 2021, I: Teaching in Higher Education.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Inquiry-based Reading: Towards a conception of reading as a research method

    Katan, L. H. & Baarts, Charlotte, 2020, I: Arts and Humanities in Higher Education. 19, 1, s. 58-75

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    "Anything is possible": En autoetnografisk beretning om verdens hårdeste ironman

    Baarts, Charlotte, 2021, Valg der skaber viden: om samfundsvidenskabelige metoder. Voxted, S. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 297-311

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Introduktion til etnografisk metode

    Baarts, Charlotte, sep. 2015, Syddansk Universitetsforlag. 127 s. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 511).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Autoetnografi

    Baarts, Charlotte, 2010, Kvalitative metoder: en grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). Kbh.: Hans Reitzels Forlag, s. 153-163 11 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

ID: 9537