8. august 2013

Erhvervslivets inderkreds afdækkes af Sociologisk Institut

Fokus på Erhvervslivets top
Jyllands-Posten har i løbet af sommeren trykt en artikelserie med udgangspunkt i konferencepapiret ”The inner circle revisted – the case of egalitarian society” skrevet af Christoph Ellersgaard og Anton Grau Larsen, begge fra Sociologisk Institut, der går i dybden med erhvervslivets inderkreds.

Social Netværksanalyse
Sammen med en gruppe studerende på faget ”Social Netværksanalyse” ved Sociologisk Forskningskollektiv har de kortlagt inderkredsen i dansk erhvervsliv.

Her finder de et tæt integreret netværk på 170 medlemmer af de vigtigste bestyrelser og direktioner i Danmark. De studerendes har med deres engagement gjort det muligt at undersøge fx;

• inderkredsens sociale baggrund
  • advokaternes rolle i inderkredsen
  • kvinders (meget fraværende) position i netværket

Avisomtale
Læs artiklerne fra Jyllands-Posten mfl. her (der er begrænset adgang til flere af artiklerne):

• Erhvervslivets elite køber sig til kongelig glans
  • Kvindenetværk virker ikke (Berlingske Business)
  • Erhvervseliten bestemmer mere end politikerne
  • Disse finansfolk er i magtens inderkreds (finanswatch.dk)
  • Diskretion er elitens vigtigste dyd
  • Advokaterne mister grebet om magten
  • Magteliten er en klub for ens mennesker

Radiomtale
Avisomtalen førte også til to radiooptrædener på Radio24syv:

• ”Millionærklubben”
  • ”Republikanerne” – debatprogram med en diskussion af netværk omkring kongehuset.

Der har også været presseopmærksomhed omkring artiklen ”Drinking Successfully” af Christoph Ellersgaard, Anton Grau Larsen og Margaretha Järvinen:

Danske topchefer drikker mest