7. februar 2013

A very Economic Elite: The Case of the Danish top CEOs

Artikel af Christoph Houman Ellersgaard (ph.d.-stipendiat ved Sociologisk Institut, KU), Anton Grau Larsen (ph.d.-stipendiat ved Sociologisk Institut, KU) og Martin D. Munk (Professor, Institut for Statskundskab, AAU).

E-First artikel i Sociology.

Artiklen sammenligner de 100 vigtigste danske topdirektører med deres engelske, franske og tyske kolleger. Den kortlægger deres karrierevej til chefkontoret og deres sociale baggrund; hvor er direktørerne født, hvilken stilling havde deres fædre, hvor lange og hvilke uddannelser tog de, hvilke stillinger havde de inden topposten, og hvor hurtigt kom de til tops.

Direktørerne blev kortlagt ud fra biografisk materiale i Kraks Blå Bog, fra Greens Erhvervsinformation, BIQ samt presseomtale. Herefter er data blevet analyseret ved hjælp af korrespondance- og klyngeanalyse.

Homogene CV’er blandt danske topchefer
Det viste sig, at de danske direktører på en række områder afveg fra billedet af deres udenlandske kolleger. Deres uddannelser har mindre akademisk prestige – man kan ikke finde tegn på egentlige eliteuddannelser for erhvervseliten i Danmark - færre har gjort karriere udenfor erhvervslivet, og karrieren gik over flere, ofte også mindre virksomheder.

Det sidste gælder særligt for en helt speciel gruppe blandt topdirektørerne – sælgerne, som ofte kommer fra landet og fra familier af mindre selvstændige.

Til gengæld ligner topdirektørerne både hinanden og deres udenlandske kolleger, når det kom til;

• køn
  • social baggrund
  • livsstil

Kun to ud af 100 topdirektører i Danmark er kvinder, 33 % har direktørfædre, og 4/5 kommer fra samfundets øverste femtedel. Således tyder forskellene i karrierevej på, at der er forskellige reproduktionsmåder for direktøreliten, men at den i relativt stort omfang, såvel i Danmark som i Frankrig, England og Tyskland, udgør en homogen social gruppe, der rekrutteres i dens egen kreds.

Læs hele artiklen på engelsk via dette link (ekstern side).