19. oktober 2016

Høj-impact forskning fra Sociologisk Institut

To artikler af lektor Kristian Karlson citeres i så stort omfang, at de nu er blandt de top-1% mest citerede artikler inden for området samfundsvidenskab

Lektor Kristian Bernt Karlsons forskning i kvantitative metoder har stor succes i den internationale samfundsvidenskab. To af Karlsons videnskabelige artikler er netop blevet klassificeret som ”højt citeret” på Web of Science, der er den internationale standard for vurdering af videnskabelig impact. De to artikler er blevet citeret i så stort et omfang, at de nu er blandt de top-1% mest citerede papirer inden for området samfundsvidenskab i deres respektive publikationsår (2012 og 2013).
Herudover er Karlsons banebrydende artikel “Comparing Regression Coefficients Between Same-sample Nested Models Using Logit and Probit: A New Method” fra 2012 nu placeret som den 5.-mest citerede artikel i Sociological Methodology, der er det ledende metodetidsskrift inden for sociologien.

Metode finder bred anvendelse

De to artikler er skrevet sammen med Richard Breen (Oxford University) and Anders Holm (Western University). Artiklerne udvikler en simpel korrektion til en meget udbredt statistisk analysemetode i samfundsvidenskaberne. I dag bruges denne korrektion inden for en række områder inden for samfundsvidenskaben. Metoden er blevet brugt i forskning publiceret i Criminology, Addiction, Demography, Schizophrenia Bulletin, Health Economics and Public Opinion Quarterly. Herudover har metoden også haft succes uden for samfundsvidenskaben. Fx er Karlsons metodiske arbejder for nylig blevet brugt i et medicinsk studie publiceret i det prestigiøse The Lancet Infectious Diseases.

De to artikler:

Karlson, K.B., A. Holm and R. Breen. 2012. “Comparing Regression Coefficients Between Same-sample Nested Models Using Logit and Probit: A New Method.” Sociological Methodology 42, 286-313. Link: https://forskning.ku.dk/find-en-forsker/?pure=en%2Fpublications%2Fcomparing-regression-coefficients-between-samesample-nested-models-using-logit-and-probit(5fc4da07-f89c-44c6-bf3a-9c3dd850da42).html

Breen, R., K.B. Karlson and A. Holm. 2013. “Total, Direct, and Indirect Effects in Logit and Probit Models.” Sociological Methods & Research 42, 164-191. Link: https://research.ku.dk/search/?pure=en%2Fpublications%2Ftotal-direct-and-indirect-effects-in-logit-and-probit-models(ddc5a120-530f-478c-9fd3-036a9e0dd02e).html

Læs mere om Kristian B. Karlson