29. august 2013

Velkomst til sociologistuderende

Velkomst til de nye sociologistuderende årgang 2013

I år starter 132 nye studerede på bachelordelen af sociologiuddannelsen. Torsdag den 22. august blev de budt velkommen af studieleder Charlotte Baarts, der gav årgang 2013 et par ord med på vejen.

Klar til dannelsesrejse
Charlotte Baarts lagde vægt på, at man på instituttet har glædet sig til at tage imod den nye årgang:

- ”Vi står klar med et første semester sprængfyldt af spændende sociologi og undervisere, der glæder sig til at være med til at påbegynde jeres dannelsesrejse, for det er en rejse ud i nye rum og verdener at studere og uddanne sig.”

Efterspurgte kompetencer
Derudover blev det anført, at sociologisk viden og kompetencer er efterspurgt i det omgivende samfund og på arbejdsmarkedet, hvor der efterhånden findes sociologer overalt:

- ”… ja selv Kongehuset har vist næsten deres egen sociolog”, sagde Charlotte Baarts med et slet skjult glimt i øjet og et bredt smil på læben, hvorefter hun gik videre til at beskrive, hvilke specifikke kompetencer de nye studerende forventes at opnå:

Redskaber til at forstå og forklare
- ”I kommer til at lære at analysere samfund og ikke mindst samfund under forandring. … I vil tilegne jer redskaber, som I kan bruge til at identificere, beskrive, forstå, måske endda forklare forandringer og andre forhold i samfundet. I vil lære at bringe jeres nysgerrighed i spil i bestræbelserne på at forstå noget tilsyneladende uforståeligt.”

”Vær nysgerrige og brug fantasien”
Studielederen rundede af med en opfordring til de nye sociologistuderende:

- ” Sociologiske studier omhandler alt, hvad der måtte være inden for fantasiens rækkevidde. Så vov det, stil jer ikke tilfreds foran en lukket dør eller med folks rede svar på hånden. Vær nysgerrige og brug fantasien sammen med de sociologiske begreber og metoder, som I lærer under jeres uddannelse.”

Studieleder Charlotte Baarts byder de nye sociologistuderende velkommen.

Velkomst til kandidatstuderende på Sociologi

Udfordring og udforming af Sociologi
Som noget nyt blev også de kandidatstuderende budt officielt velkommen af studielederen med en tale i ”Katedralen” tirsdag den 27. august. Her lagde Charlotte Baarts vægt på, at de studerende allerede er velintegrerede i den sociologiske terminologi samt veltrænede i de sociologiske metoder, og at de kandidatstuderende forventes selv at udvikle deres dannelsesrejse herfra og udfordre sociologien:

- ”Det er nu, I skal til at forme sociologien og gøre den til jeres. Stil jer ikke længere tilfredse med det billede af sociologien, I bliver præsenteret for i litteraturen, af undervisere eller medstuderende. Gør noget med den, som udfordrer dens grænser og begrænsninger, vov det, spørg altid undrende til det, der er allermest indlysende, lad jer ikke nøjes med plausible forklaringer eller valide svar”, lød opfordringen fra Charlotte Baarts.

Fokus på studiemiljø for kandidatstuderende
Derudover omtale hun et aktivt studiemiljø for kandidatstuderende som et fremadrettet fokusområde. I løbet af kandidatstudiet bliver de studerende ofte spredt på til forskellige kurser, institutter og lande, og derfor bliver det sværere at fastholde en social tilknytning til instituttet og studiet:

- ”Jeg er opmærksom på, at det er noget, vi fremadrettet skal gøre noget ved. Velkomsten i dag er et tiltag I den retning imod at skabe noget fælles for dem, der er i gang med deres sidste del af studierne”, anførte studielederen og gav derefter opfordringen videre:

- ”I kan også gøre noget selv, fx ved at organisere jer i læsegrupper eller andre slags grupper, der knytter sig til de kurser I læser i løbet af de fire semestre. I kan også fortsat komme til de faglige eller sociale arrangementer, der er på Sociologi – der er ingen grund til at ophøre med at deltage i disse, blot fordi man er på kandidatdelen.”

Charlotte Baarts rundede sin tale af med en påmindelse: ”Husk at nyde det, mens I læser!”