2. september 2013

Ph.d.-afhandling: "Fire artikler om områdebaserede indsatser til udsatte boligområder"

– hvad virker, hvordan og hvorfor?

Ph.d.-afhandling af Gunvor Christensen, Kraks Fond Byforskning og Sociologisk Institut, Københavns Universitet, 2013.

Forside af ph.d.-afhandlingEffekter af områdebaserede indsatser
Afhandlingen handler om effekterne af områdebaserede indsatser i udsatte boligområder. De to grundlæggende forskningsspørgsmål er:

• Hvordan kan områdebaserede indsatser skabe ændringer i udsatte boligområder?
  • Hvilke effekter kan identificeres af disse indsatser?

To interventioner og fire artikler
To områdebaserede indsatser er genstand for effektmåling, hhv. Regeringens Byudvalg 1994-98 og Omprioriteringsloven fra 2000. Begge indsatser har bestået i fysiske, sociale og økonomiske indsatser. De er typiske for både nationale og internationale indsatser i udsatte boligområder.

Afhandlingen består af fire artikler, der med forskelligt perspektiv behandler den kausale sammenhæng mellem områdebaserede indsatser og effekter.

Teoretisk gennemgang af boligsocial segregering
Der er en oversigtsartikel, der teoretisk gennemgår årsager til den boligmæssige segregering og forekomsten af udsatte boligområder. Den teoretiske gennemgang bruges som afsæt for at diskutere de danske boligaftaler, der ligger til grund for de områdebaserede indsatser gennem de sidste 30 år.

Social mix, livschancer og tilfredshed
De tre øvrige artikler er empiriske artikler, der hhv. undersøger;

1) om det kan lykkes med områdebaserede indsatser at øge det sociale mix i udsatte boligområder
2) effekten af indsatserne på beboernes livschancer
3) om beboernes tilfredshed med det sted, de bor, øges som følge af områdebaserede indsatser

Indsatser der skaber forbedringer
Ph.d.-afhandlingen viser, at der er effekter af områdebaserede indsatser, og at indsatserne har betydning for de mennesker, der bor i de udsatte boligområder. Flere beboere kommer i arbejde, de ledige er ledige i kortere tid, og beboerne bliver mere tilfredse med at bo i boligområdet efter områdebaserede indsatser i udsatte boligområder.

Ingen forandringer af beboersammensætning

Omvendt viser undersøgelsen ingen målbar effekt på boligområdets beboersammensætning. Når områdebaserede indsatser påvirker beboerne, men ikke kan give et løft til et helt boligområde, skyldes det mønstret i, hvilke beboere der flytter ind og ud af de udsatte boligområder.

Behov for større volumen og levetid
Hvis områdebaserede indsatser skal løfte udsatte boligområder, kræver det, at indsatserne kan påvirke hele den sociale og økonomiske opdeling af boligmarkedet, hvilket indsatserne hverken har volumen eller lang nok levetid til.

Du kan købe afhandlingen i Academic Books, Øster Farimagsgade 5, 1353 København K.

Kraks Fond Byforskning logo