Konference: Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost

Grøntsager

Hvordan understøtter vi bedst muligt, at danskerne spiser mere klimavenligt?

Det spørgsmål står i centrum, når Sociologisk Institut sammen med CONCITO præsenterer og debatterer resultaterne fra forskningsprojektet ’Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost’ på en fælles afslutningskonference den 3. november.

Projektet har siden 2020 sat spot på, hvad der kan forme danskernes madvaner i en mere bæredygtig retning. Det er sket i samarbejde mellem forskere fra Sociologisk Institut og den grønne tænketank CONCITO.

Projektet har både undersøgt den brede befolknings madvaner og zoomet ind på de unge voksnes udfordringer med at omlægge deres kost. Undervejs har projektet desuden udviklet og afprøvet såkaldte ’grønne samtalemiddage’ målrettet unge, hvor bud på fremtidens fødevarer er blevet delt, diskuteret – og smagt.

Konferencen afholdes den 3. november 2022 fra kl. 12-15 på Københavns Universitet, auditorium 35.01.44, Øster Farimagsgade 5, København K.

Bemærk, at sidste frist for tilmelding er fredag den 28. oktober kl. 12. Tilmelding kan ske via CONCITOs konferenceside

12.00 - 12.30
Grøn netværksfrokost

12.30 - 13.45
Præsentation af forskningsresultater og resultater af forandringsprojektet ’Grønne samtalemiddage’

• Bente Halkier, professor, Københavns Universitet
  • Morten Wendler Jørgensen, ph.d.-studerende, Københavns Universitet
  • Martha Nørgaard, projektleder, CONCITO
  • Deltagere i samtalemiddage

13.45 – 14.00
Pause med kaffe og te

14.00 – 14.45
Paneldebat modereret af Thomas Hebsgaard, journalist på Zetland: Hvordan understøtter vi bedst omstillingen til mere planterige madvaner?

• Camilla Udsen, projektchef for fødevarer, Forbrugerrådet Tænk
  • Søren Buhl Steiniche, enhedschef i EAT, Københavns Kommune
  • Bente Halkier, professor, Københavns Universitet
  • Thomas Roland, CSR- chef, COOP Danmark
  • Emil Andersen, direktør, Planteslagterne

14.45 – 15.00
Afslutning

--

Forskningsprojektet 'Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost’ er støttet af VELUX FONDEN.