Julie Kaas Serup forsvarer sin ph.d.-afhandling

Titel
Ready to read
- Exploring school-based tutoring interventions for struggling readers
Bedømmelseskomite
- Professor Oddny Judith Solheim - Universitetet i Stavanger
- Professor Simon Calmar Andersen - Aarhus Universitet
- Professor Claire Maxwell (forperson) - Københavns Universitet
Vært
Professor Benedikte Brincker, Institutleder på Sociologisk Institut
Tid og sted
Tirsdag den 5. september 2023
Kl. 13:00 - 16:00
Auditorium 2.1.36
Bygning 2, 1. sal.
Københavns Universitet
Øster Farimagsgade 5
1353 København K
Ph.d.-afhandlingen vil være tilgængelig gennem Academic Books som e-publikation.
Efter forsvaret er Sociologisk Institut vært ved en reception i lokale 16.1.62 fra kl. cirka 15:30.
Sammenfatning (kort)
Formålet med denne afhandling er at undersøge intensive undervisningsforløb i skolen, herefter kaldet tutoring, som har til formål at forbedre læsefærdigheder for elever, der enten allerede oplever, eller er i risiko for at udvikle, læsevanskeligheder. Tidligere forskning peger på, at skolebaserede tutoringindsatser udgør en lovende metode som supplerende undervisningsform for børn i risiko for at udvikle læsevanskeligheder i de tidlige klasser i skolen.
Afhandlingen ser på, hvad virker og hvad virker ikke i denne form for undervisning, og afhandlingen er baseret på både kvantitative og kvalitative data fra en dansk effektevaluering (lodtrækningsforsøg) af det skolebaserede tutoringprogram ’Læseklar’.
Derudover inkluderer afhandlingen en meta-analyse af data fra 31 andre effektevalueringer, hvis indsatser ligner Læseklar. Afhandlingens teoretiske ramme inkluderer de teoretiske antagelser der ligger bag lodtrækningsforsøg, brede perspektiver fra professionssociologien og teoretiske begreber fra undervisningssociologi og følelsessociologi.