12. oktober 2023

Benedikte Brincker udnævnt til adjungeret professor

UDNÆVNELSE

Institutleder Benedikte Brincker er pr. 1. oktober udpeget som adjungeret professor ved Institut for Samfund, Økonomi og Journalistik på Ilisimatusarfik (Grønlands Universitet).

Benedikte Brincker.

Institutleder ved Sociologisk Institut Benedikte Brincker er pr. 1. oktober udpeget som adjungeret professor ved Institut for Samfund, Økonomi og Journalistik på Ilisimatusarfik (Grønlands Universitet). Benedikte Brincker er professor i politisk sociologi, og hendes forskning dækker områderne stat-nation-relationer og nationalisme samt uddannelsessociologi, både historisk og aktuelt i såvel Europa som Arktis.

Hendes udnævnelse sker på baggrund af mere end 10 års forskning i det grønlandske samfund – ikke mindst i uddannelsessektoren.

Fra Grønlands Universitet side afspejler udpegningen samtidig et ønske om at styrke de forskningsbaserede aktiviteter og forankre disse yderligere i uddannelserne. Desuden har Benedikte Brincker de seneste år ledet et Carlsbergfond-finansieret forskningsprojekt om selvstændighed, territorial autonomi og national identitet i Rigsfællesskabet med særlig fokus på Grønland.

”Jeg er utrolig glad og stolt over at være udnævnt til adjungeret professor på Ilisimatusarfik på baggrund af mere end 10 års forskning i det grønlandske samfund. Tak for anerkendelsen og et stort, varmt tak til alle jer, som åbnede jeres skoler, institutioner og hjem for mig i Tasiilaq, Ilulissat, Aasiaat, Qaqortoq og Nuuk," siger Bendikte Brincker.

Stor konference på vej

Arktis er forskningsområde i vækst. I 2024 er KU arrangør af en stor forskningspolitisk konference om Arktis under overskriften 'Forskningspolitisk konference – Arktis i forandring'.

Konferencen, der afholdes hvert år og går på skift i Rigsfællesskabet, vil bringe en lang række aktører inden for Arktis sammen fra forskere til politikere og andre interessenter. I 2024 kommer blandt andet visioner for arktisk forskning, men også sikkerheds, miljø- og andre samfundsspørgsmål kommer til at stå i centrum.

Science, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved KU, er tovholder, men Benedikte Brincker vil som kontaktperson for konferencen bidrage til udformning af programmet.