4. december 2018

Sociologisk Institut rykker frem på international rangliste

Sociologisk Institut på Københavns Universitet er nummer 39 på Shanghai-ranglisten for sociologi 2018. Dermed rykker instituttet 12 pladser frem i forhold til 2017.

Hvert år offentliggøres forskellige universitetsranglister heriblandt en rangliste, der bliver sammensat af Shanghai Jiao Tong University i Kina. Derfor kaldes opgørelsen også for Shanghai-ranglisten. Ranglisten bliver blandt andet opgjort ud fra, hvor hyppigt forskerne er blevet citeret af andre forskere, og hvor mange artikler forskerne har fået publiceret. Sociologisk Institut er rykket fra en 51-75. plads i 2017 (ikke nærmere opgjort) til en 39. plads i 2018.

- I foråret klatrede Sociologisk Institut godt op af QS ranking listen. Nu kan vi konstatere, at det også går pænt fremad på Shanghai-rankinglisten. Det er meget tilfredsstillede, at det ser ud til, at Sociologisk Institut nyder stigende international anerkendelse, siger Janus Hansen, der er institutleder ved Sociologisk Institut.

- Generelt kan disse rankings have en vis bias til fordel for universiteter i den engelsk-talende verden. Derfor er det særligt værd at bemærke, at Sociologisk Institut ligger nummer fire blandt sociologi-institutter udenfor den engelsktalende verden, tilføjer han.