Erhvervslivets inderkreds afdækkes af Sociologisk Institut
Fokus på Erhvervslivets top
Jyllands-Posten har i løbet af sommeren trykt en artikelserie med udgangspunkt i konferencepapiret ”The inner circle revisted – the case of egalitarian society” skrevet af Christoph Ellersgaard og Anton Grau Larsen, begge fra Sociologisk Institut, der går i dybden med erhvervslivets inderkreds.
Social Netværksanalyse
Sammen med en gruppe studerende på faget ”Social Netværksanalyse” ved Sociologisk Forskningskollektiv har de kortlagt inderkredsen i dansk erhvervsliv.
Her finder de et tæt integreret netværk på 170 medlemmer af de vigtigste bestyrelser og direktioner i Danmark. De studerendes har med deres engagement gjort det muligt at undersøge fx;
- inderkredsens sociale baggrund
- advokaternes rolle i inderkredsen
- kvinders (meget fraværende) position i netværket
Avisomtale
Læs artiklerne fra Jyllands-Posten mfl. her (der er begrænset adgang til flere af artiklerne):
- Erhvervslivets elite køber sig til kongelig glans
- Kvindenetværk virker ikke (Berlingske Business)
- Erhvervseliten bestemmer mere end politikerne
- Disse finansfolk er i magtens inderkreds (finanswatch.dk)
- Diskretion er elitens vigtigste dyd
- Advokaterne mister grebet om magten
- Magteliten er en klub for ens mennesker
Radiomtale
Avisomtalen førte også til to radiooptrædener på Radio24syv:
- ”Millionærklubben”
- ”Republikanerne” – debatprogram med en diskussion af netværk omkring kongehuset.
Der har også været presseopmærksomhed omkring artiklen ”Drinking Successfully” af Christoph Ellersgaard, Anton Grau Larsen og Margaretha Järvinen:
Danske topchefer drikker mest