24. august 2018

Hvordan foregår stofsalg på sociale medier?

Forebyggelse

Sociologer deler den nyeste viden inden for unge og online-kriminalitet på gratis konference målrettet fagprofessionelle.

Hvordan finder sælgere og købere hinanden i lukkede grupper på Facebook? Hvad kendetegner brugen af sociale medier i henholdsvis Danmark og resten af Norden, og hvad kan politifolk og SSP’er lære af hinanden?

Ved en konference målrettet fagprofessionelle i Norden, deler forskere fra Sociologisk Institut den nyeste viden fra forskningsprojektet Nordic Drug Dealing on Social Media.

Konferencen vil blandt andet handle om omfanget af netsalg af stoffer, hvordan salget foregår, og hvilke afledte effekter, der knytter sig til den nye type kriminalitet.

Desuden vil et panel med med flere fagprofessionelle diskutere mulige veje i forebyggelse, herunder digital dannelse, information og redskaber.

- Risikoen ved, at handlen er flyttet over på sociale medier er, at nye brugergrupper kan blive eksponeret for at købe mange forskellige slags stoffer. Man bliver tilbudt lidt mere og kan derigennem blive fristet til at købe, fortæller lektor Jakob Demant, Sociologisk Institut, der er mangeårig forsker i unge og rusmidler.

Han står bag forskningsprojektet og konferencen sammen med Silje Bakken, ph.d. ved Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

Konferencen foregår d. 28 september kl. 10.30-16.45 på Sociologisk Institut.

Læs om sociologernes forskning og stofsalg på nettet i artikler på DR.dk: Unge om hårde stoffer på sociale medier: De er nemme at få fat i.