4. oktober 2017

Dine likes viser, hvad du stemmer på

LIKES

Har du liket noget på facebook, der handler om politik? Hvis du har, kan forskere nu med høj sandsynlighed gætte, hvad du stemmer ved næste valg. Den nye teknologi, der giver traditionelle meningsmålinger baghjul, er blandt andre udviklet af PhD-studerende ved Sociologisk Institut Tobias Bornakke

Hvilket opslag fra en politiker eller parti har du senest liket? Svaret på dette spørgsmål er det eneste en ny algoritme skal bruge for med 44 procents sikkerhed at gætte, hvilket parti du ville stemme på, hvis der var valg i morgen. Får algoritmen lov at se syv af dine seneste politiske likes, stiger succesraten til 71 procent.

Tobias Bornakke JørgensenDet er en af konklusionerne i et nyt forskningsprojekt om sociale medier og politisk adfærd, som blandt andre PhD-studerende Tobias Bornakke fra Sociologisk Institut har deltaget i.

»Hovedkonklusionen er, at det er meget, meget lidt, vi liker tilfældigt. Derfor kan vi ramme folks politiske overbevisning så utroligt præcist«, siger Tobias Bornakke.

Meget nuanceret indblik

I Danmark har mere end 2 millioner mennesker liket politiske opslag på facebook. Det er denne data, i anonymiseret form, som forskerne baserer deres undersøgelse på. Og ved at se på, hvordan vælgernes likes fordeler sig på forskellige partier, er det muligt at få et langt mere nuanceret indblik i vælgernes adfærd og stemmer. Det gør metoden mere pålidelig end traditionalle meningsmålinger.

»Vi kan følge med i, hvad der driver vælgergruppernes likes live. Styrken er, at man kan se, hvad der får folk til at flytte sig holdningsmæssigt og ikke bare gætte på det bagefter. Vi har en aktualitet og kan vise det lige nu«, siger Tobias Bornakke.

Konklusionerne fra den nye forskning er netop blevet publiceret i tidsskriftet PLoS ONE.