28. november 2019

Sociologer vil undersøge danskeres erfaringer med klimavenlig mad

Klima

Sociologer skal i et nyt forskningsprojekt undersøge, hvilken mad danskere spiser, når de gerne vil lægge deres madvaner om, og hvordan de oplever sociale normer omkring måltider. Forskningen sker i et samarbejde mellem Sociologisk Institut og Danmarks Grønne Tænketank CONCITO.

Omlægning af flere danskeres madvaner til en mere plantebaseret kost kan bidrage til at nedsætte Danmarks klimabelastning. Men hvilke barrierer er der?

Det vil forskere undersøge i et nyt projekt:

- Vi vil blandt andet undersøge de sociale drivkræfter i forbindelse med omlægning til klimavenlig mad. Vi skal tale med unge danskere i alderen 18-30 år, som selv vurderer, at de spiser mere klimavenligt og plantebaseret, om, hvordan de har oplevet den ændring. Vi vil undersøge, hvad de spiser, og fx hvordan omverdenen reagerer, siger Bente Halkier, der er professor ved Sociologisk Institut, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Hun leder det nye forskningsprojekt, der er støttet af Velux Fonden og sker i samarbejde med CONCITO.

Skal kvalificere ’Grønne samtale-middage’

Forskningsresultaterne fra projektet skal bruges til at kvalificere et nyt borgerinddragende forandringsprojekt under CONCITO kaldet ’Grønne samtalemiddage”. Og til at kvalificere CONCITO’s indspil til institutionelle, forretningsmæssige og politiske tiltag i samspil med en lang række relevante organisationer på miljø- og fødevareområdet.

Læs mere om det nye forskningsprojekt