21. marts 2019

Ny bog skrevet af studerende på sociologi: Fra datingkultur til kortlægning af kirkegængere

Uddannelse

17 studerende præsenterer sociologiske undersøgelser i en ny bog med titlen ’Sociologi i virkeligheden’.

Emoji-brug blandt onlinedatere, bevidste forbrugere eller kortlægning af kirkegængere. ’Sociologi i virkeligheden’ præsenterer 12 undersøgelser, der alle er udført af studerende ved sociologi-uddannelsen på Københavns Universitet. Bogen er skrevet af studerende og rettet til alle, der er samfundsfagligt nysgerrige.

- Sociologi er ikke kun noget, man læser, det er noget, man gør, skriver Daniel Nordstrand Frantzen og Lasse Baggesen, der er sociologistuderende og har været redigerende på bogen, i bogens forord.

'Sociologi i virkeligheden' handler også om, hvordan man kan bruge forskellige metoder – digitale, kvalitative eller kvantitative til at undersøge aktuelle samfundsforhold.

- Det gør mig glad at se denne udgivelse. Dels fordi den viser en tematisk og metodisk bredde i, hvad unge sociologer kan og er optagede af, dels giver den et rigtigt godt blik på, hvad eventuelt fremtidige sociologistuderende kan forvente at møde på studiet. Endelig synes jeg det viser, at den sociologiske iværksætterånd er ’alive and kicking’, da vores studerende har stablet dette projekt på benene helt på egen hånd, siger Janus Hansen, der er institutleder på Sociologisk Institut.

Læs mere om bogen