14. december 2017

Professor emeritus Heine Andersen hædres med pris

Professor emeritus Heine Andersen modtager “Medicines For People”-prisen for sit arbejde for adgang til fri forskning. Prisen uddeles af den danske afdeling af den internationale studenterorganisation Universities Allied for Essential Medicines

Igennem en årrække har Profesor emeritus Heine Andersen haft et særligt fokus på forskningens betingelser i Danmark, hvilket blandt andet har resulteret i bogen "Forskningsfrihed - Ideal og Virkelighed".

Nu bliver Heine Andersen hædret med “Medicines For People”-prisen for sit arbejde for adgang til fri forskning. Prisen uddeles af den danske afdeling af den internationale studenterorganisation Universities Allied for Essential Medicines, UAEM.

Et forbillede

I en pressemeddelelse begrunder UAEM prisen: "Heine Andersen fortjener “Medicines for People”-prisen, fordi han sætter fokus på nogle vigtige principper for retfærdig, bæredygtig fri forskning, der er grundlæggende for udvikling af medicin, der kommer samfundet til gode og ikke styres udelukkende af kommercielle interesser. Dette arbejde vil UAEM gerne anerkende. Vi ser hans arbejde som et forbillede for, hvordan forskning bør udføres, hvilket i sidste ende vil bevirke, at der udvikles medicin efter samfundets behov, og som er økonomisk tilgængeligt."

Stolt professor

- Jeg er selvfølgelig meget glad og stolt over at modtage denne pris fra en studenterorganisation, der arbejder for at øge adgangen til medicin og som ser fri forskning som et væsentligt bidrag til netop dette, siger Heine Andersen.

Heine Andersen får overrakt pris
Professor emeritus Heine Andersen sammen med prisoverrækkerne fra organisationen UAEM

“Medicines For People”-prisen uddeles én gang årligt til en forsker, der i kraft af sin forskning og holdning til håndtering af forskningsresultater, har gjort en særlig indsats for at fremme adgang til medicin.

UAEM er en international studenterorganisation, der arbejder for at øge adgang til medicin. De skriver i pressemeddelelsen:
"I øjeblikket sætter UAEM fokus på de negative konsekvenser af patentsystemet; skyhøje medicinpriser, profitdreven forskning og nye behandlinger, der kun bliver tilgængelige for en brøkdel af de patienter, der har behov for det. Vi har netop lanceret 6 principper for retfærdig biomedicinsk forskning, hvori gennemsigtighed, åbenhed og evidens er grundlæggende principper: http://equitablernd.org/"