15. april 2013

Sociolog vinder Ph.d. Cup

Information har i dag offentliggjort de otte vindere af Ph.d. Cup 2013 – én af dem er Tea Torbenfeldt Bengtsson, nu adjunkt ved Sociologisk Institut.

Portræt

Tea Torbenfeldt Bengtsson

Formidling om gadevoldens tiltrækningskraft
Tea Torbenfeldt Bengtsson tildeles prisen for hendes formidlingstekst ”Sådan er det bare” – om mening i meningsløs kriminalitet, der er skrevet med udgangspunkt i hendes ph.d.-afhandling Youth behind bars, om unge under 18 år sigtet for kriminalitet, og som holdes indespærrede i varetægtssurrogat på sikrede institutioner.

Formidlingsteksten beskriver en ung mandlig indsat, der er dygtigt til boksning. Volden i den kontrollerede og lovlige form er dog ikke nok for ham – han udtrykker et klart ønske om også at udøve vold på gadeplan: Hvordan hænger denne tilsyneladende meningsløse tilgang sammen? Det spørgsmål belyser Tea Torbenfeldt Bengtsson ved hjælp af sociologiske teorier om spænding og marginalisering.

Ph.d. Cup 2013
Information indstiftede i 2012 Ph.d. Cup, der præmierer de bedst formidlede af de i alt godt og vel 2.000 årligt indleverede ph.d.-afhandlinger.

I år er i alt 35 formidlingstekster blevet indstillet til prisen, og en dommerkomité bestående af modtagere af Forskningskommunikationsprisen har derudfra udvalgt Tea Torbenfeldt Bengtsson og syv andre som vindere af konkurrencen ”på grund af deres evne til at formidle viden og perspektivere betydningen af denne viden for samfundet”.

- Jeg er glad og stolt over at være blandt vinderne af Ph.d. cuppen. Forskningsformidling er vigtigt for mig, da det er igennem bred formidling, at vi kan påvirke og bidrage til den offentlige debat, siger Tea Torbenfeldt Bengtsson.

Ph.d. Cup er et samarbejde mellem Information, Danske Universiteter, DR og Lundbeckfonden. Som noget nyt fejres vinderne i 2013 med et stort kåringsshow i DR’s Koncerthus tirsdag den 14. maj med deltagelse af dommerne; professor Eske Willerslev og lektor Anja Andersen. Desuden vil uddannelsesminister Morten Østergaard deltage, og aftenens vært bliver forsker og radiovært Peter Lund Madsen. Kåringen sendes på DR2 den 19. maj 2013.

I forbindelse med Ph.d. Cup vil Information løbende bringe personlige portrætter af vinderne og deres forskning. Derudover kan du på dr.dk se korte videoklip, hvor vinderne forklarer deres projekter.

Læs mere om Ph.d. Cup på pdhcup.dk.