26. juni 2019

Forskere: Hæv aldersgrænsen for køb af alkohol til 18 år

Alkoholkultur

Vidensråd foreslår i ny rapport at hæve aldersgrænsen for salg af al alkohol til 18 år. Rapporten er udarbejdet for Vidensråd for Forebyggelse af en arbejdsgruppe af forskere med blandt andet Jakob Demant, lektor ved Sociologisk Institut, KU.

Danske unges alkoholforbrug stiger markant, når de begynder på en ungdomsuddannelse. Det er især, når unge starter på gymnasiet, at alkoholforbruget stiger. Det viser en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse, der er etableret af TrygFonden og Lægeforeningen.

Vidensrådet foreslår at indføre en højere aldersgrænse på salg af alkohol på 18 år og udarbejde en overordnet national alkoholpolitik, der arbejder med fælles retningslinjer for indsatser og mål for alkoholkulturen.

Sociolog Jakob Demant har deltaget i arbejdsgruppen bag den nye rapport fra Vidensråd for Forebyggelse:

- For mange unge er en stor del af det sociale samvær knyttet sammen med alkohol, fordi alkohol spiller en central rolle for opbyggelsen og vedligeholdelsen af deres venskabsrelationer. Det skaber et socialt pres for at være med i den gruppe, der drikker alkohol, selv om man måske ikke ønsker det, siger Jakob Demant, lektor ved Sociologisk Institut, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, i en pressemeddelelse fra Vidensråd for Forebyggelse.

Arbejdsgruppen bag rapporten består blandt andet af forskere fra Statens Institut for Folkesundhed, Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet og Sociologisk Institut, Københavns Universitet.

Hvilke interventioner har bedst dokumentation?

Der er en sammenhæng mellem et højt alkoholforbrug blandt elever på ungdomsuddannelserne og risikoen for frafald og dårlige karakterer, ligesom det øger deres risiko for at komme ud for ulykker, blive indblandet i konflikter med familie og venner og for at dyrke sex, som de senere fortryder, skriver Vidensråd for Forebyggelse.

Arbejdsgruppen har blandt andet undersøgt hvilke typer af interventioner, hvor der er bedst dokumentation af effekten. Fx er der god dokumentation for, at der er en effekt af højere aldersgrænser for salg af alkohol, som bliver håndhævet, og at alkoholpriser er høje.