20. marts 2015

Verdens førende unge-forskere samles på CSS

De unge drikker for meget, er for dovne og engagerer sig for lidt i samfundet. Debatten om ’ungdommen nu til dags’ kommer ofte til at dreje sig om, hvad unge ikke kan. Og hvad de ikke bør og gør. Men hvad ved vi egentlig?

Svaret er: Rigtig meget. Og en stor del af de forskere, der ved mest, kommer til København i hverdagene op til påske, hvor de danner rammen om den internationale ungdomsforsknings-konference ’Journal of Youth Studies Conference 2015’.

”Det er ret unikt, at vi kan samle 350 ungdomsforskere for at tale om arbejdsløshed, kriminalitet, stoffer, subkulturer og politisk engagement,” siger SFI-forsker Signe Ravn, der sammen med Tea Torbenfeldt Bengtsson, adjunkt ved Sociologisk Institut under Københavns Universitet, udgør det danske arrangørteam bag konferencen.

”Vi taler ofte om problemer, når vi taler om unge, men håbet er, at denne konference kan være med til at skabe mere viden om unges hverdagsliv og vilkår,” siger Tea Torbenfeldt Bengtsson.

280 præsentationer over tre dage
Konferencen afholdes på Center for Sundhed og Samfund på Øster Farimagsgade 5, og der vil i det tætpakkede program fra 30. marts til 1. april være omkring 280 præsentationer med fire hovedtalere - heriblandt RUC-professor Jon Kvist, der kommer med sit bud på, hvorfor nordiske unge klarer sig bedre gennem krisen, end unge i andre lande gør.

Journalister er meget velkomne, og hovedtalerne (keynote speakers) kan frit citeres, mens omtale af andre præsentationer skal cleares med afsenderen.

For journalister skal tilmelding til konferencen ske via:

Kommunikationsmedarbejder på Sociologisk Institut Jon Clausen
jc@samf.ku.dk - 28183236

Pressemedarbejder hos SFI Michael Ørtz Christiansen
mlc@sfi.dk - 61334230

Kontakt til Tea Torbenfeldt Bengtsson eller Signe Ravn går også herigennem.
Frist for tilmelding er fredag den 27. marts.