6. december 2023

Lektor Carsten Strøby Jensen har bidraget til artiklen, ‘Danish cattle veterinarians' perspectives on antimicrobial use: Contextual and individual influencing factors’, publiceret i Journal of Dairy Science.

Artiklen er skrevet i samarbejde med ph.d. Nanna Krogh Skjølstrup og adjunkt Dorte Bay Lastein, begge fra Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet, og seniorforsker Mette Vaarst, Institut for Husdyr og Veterinærvidenskab, Aarhus Universitet.

Journal of Dairy Science | ScienceDirect.com by Elsevier

Antimikrobiel resistens (AMR) betragtes som en af de største trusler mod menneskers sundhed i det 21. århundrede. Den globale risiko for AMR kan reduceres ved at reducere antimikrobiel brug (AMU). Dyrlæger er en af de centrale aktører i forhold til AMU i husdyr, og forståelsen af dynamikken i veterinærbehandling og ordination er central for at opnå AMU-reduktion.

Veterinær AMU-beslutninger er påvirket af et komplekst mønster af både individuelle og kontekstuelle faktorer. I dette studie har forfatterne gennemført semistrukturerede interviews med 16 danske kvægdyrlæger for at undersøge deres perspektiver på AMU og nuværende praksis i en national kontekst med lavt brugsniveau og omfattende juridisk kontrol.

Undersøgelsen viser, at personlige oplevelser og følelser, snarere end videnskabelig dokumentation, guidede mange dyrlæger, når de traf AMU-valg. Desuden følte mindre erfarne dyrlæger sig presset til at ordinere visse antimikrobielle stoffer i forhold til kollegers og landmænds præferencer.

Derudover fandt forfatterne, at ændringer i dansk lovgivning syntes at have indført tøven og manglende motivation inden for veterinærfaget, og at AMR blev opfattet som en abstrakt trussel, der ikke var gældende for dyrlægernes daglige professionelle beslutningstagning.

Til slut konkluderes, at manglen på feltgenereret forskning af lokal relevans gav næring til en kultur, hvor AMU-valg er bygget på personlig erfaring frem for videnskabelig evidens, hvilket også svækkede nyuddannede dyrlægers selvtillid i forhold til deres AMU-valg.

Fremtidig forskning bør fokusere på at udvikle lokalt relevant forskning om optimale AMU-valg og AMR, og implikationerne af omfattende lovlig kontrol med AMU i husdyrbrug bør undersøges nærmere for at finde en balance på vejen til at reducere AMU.

Læs artiklen her (open access): https://doi.org/10.3168/jds.2021-20981