Anette Gravgaard Christensen forsvarer sin ph.d.-afhandling på Sociologisk Institut

Anette Gravgaard ChristensenKandidat

Anette Gravgaard Christensen

Titel

Civilt engagement i bynatur - Samarbejdsbaseret udvikling af offentlige grønne byområder mellem myndigheder, omverden og civilsamfund

Bedømmelseskomité

• Lektor Mikael Carleheden, Sociologisk Institut, Københavns Universitet (chair)
  • Professor Linda Soneryd, Sociologisk Institut, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet, Sverige
  • Professor emeritus Niels Albertsen, Arkitektskolen Aarhus

Vært

Ph.d.-programleder, professor Bente Halkier

Sted: Online via Zoom

Tid: 8. januar 2021, kl. 13:00

Ph.d.-afhandlingen vil være tilgængelig som e-publikation via Academic Books. Den vil også kunne læses på Sociologisk Institut efter genåbningen af campus ved at kontakte phd@soc.ku.dk

Resumé

I afhandlingen undersøges det civile engagement, som finder sted inden for rammen af en samarbejdsbaseret udvikling af offentlige grønne byområder. Inden for de senere år er en række nye samarbejder vokset frem mellem kommuner, offentlige grundejere, civile foreninger og andre private og institutionelle omverdensaktører om udviklingen af offentlige grønne byområder. Denne udvikling afspejler en kommunal åbning mod større forpligtende inddragelse af aktører fra civilsamfundet og omverdenen i offentlig bynatur, men også en opblomstring af civile grønne fællesskaber, som ønsker at indgå i en praksisbaseret relation til byens natur.

Formålet med undersøgelsen er at opnå en dybere indsigt i, hvilke muligheder og barrierer de nye samarbejdsformer i praksis skaber for at give engagerede borgere og civile foreninger en stemme i udviklingen af offentlige grønne byområder. Undersøgelsen baseres på empiriske casestudier af tre forskelligartede civil-kommunale samarbejder i tre mellemstore byer i Danmark. På det teoretiske niveau undersøges casestudierne med et analytisk perspektiv fra fransk pragmatisk sociologi, nærmere bestemt Laurent Thévenots engagementssociologi, og undersøgelsen bidrager til at fremme og videreudvikle denne teoretiske tilgang, som en værdifuld ressource i analyser af det civile engagement i byens grønne udvikling.

Det vises med udgangspunkt heri, at det i særdeleshed er væsentligt at udforske, hvordan forskellige samarbejdsformer formår at rumme civilt engagement i en flerhed af former, og i hvilken grad de formår at etablere vedvarende forbindelser mellem praktisk og hverdagsligt civilt engagement i udvikling af lokal bynatur og den mere offentligt rettede civil-kommunale koordinering heraf.