10. maj 2022

Projekt om højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft modtager stor bevilling

BEVILLING

Højtkvalificerede fagfolk er efterspurgt på tværs af mange sektorer. Men mange af dem, der takker ja til et job i Danmark, kæmper med at falde til. Det har Claire Maxwell, professor ved Sociologisk Institut, og Nana Wesley Hansen, lektor ved FAOS, beskrevet i et projekt, der nu støttes med 5,3 mio. kr. af Danmarks Frie Forskningsfond.

STEM-workers (Zeiss Microscopy - Flickr)
Foto: Zeiss Microscopy - Flickr

Behovet for at rekruttere fagfolk med specifikke kompetencer fra udlandet ses som afgørende for økonomisk vækst. Antallet og mangfoldigheden af ​​højtuddannede fagfolk er vokset betydeligt i de sidste 10 år på tværs af OECD, men mobiliteten af ​​færdigheder på tværs af grænser er ikke friktionsfri.

”Mange danske virksomheder kæmper med at rekruttere fagfolk med de rigtige kompetencer, så de er nødt til at række blikket mod udlandet. De fleste internationale, der vælger at flytte til Danmark, finder det dog udfordrende at blive en del af dansk arbejdsliv og det bredere samfund,” forklarer Claire Maxwell, der står i spidsen for forskningsprojektet 'Skills INCORP - redefinering incorporation of high-qualified professionals'.

Ikke et spørgsmål om integration

Projektet undersøger de processer, der påvirker, hvordan internationale, højtuddannede fagfolk oplever at tiltræde deres nye roller i danske virksomheder. I hvor høj grad trækkes der på deres ekspertise? Overføres alle deres kompetencer og erfaringer til deres nye job? Hvordan bliver de en kernedel af forretningen – og hvad får dem til at blive?

Sammen med Nana Wesley Hansen vil Claire Maxwell arbejde med idéen om 'inkorporering', hentet fra migrationsstudier, for at nærstudere den komplekse proces med at rykke ind i en virksomhed og have indflydelse.

"Vores undersøgelse er den første af sin slags, der forsker i perspektiverne hos højtuddannede fagfolk samt deres partnere, børn og arbejdsgivere. Vi vil undersøge, hvordan erfaringer med at blive indlemmet på nye arbejdspladser hænger sammen med at flytte ind i nye sociale fællesskaber og boligområder”, siger Claire Maxwell.

Ser på arbejde, hjem og samfundsliv

I det første delprojekt vil forskerholdet indsamle data fra 72 deltagere på tværs af 14 danske STEM-virksomheder (STEM står for ”Science, Technology, Engineering og Mathematics”) ved hjælp af bl.a. interviews.

"Vi fokuserer på internationalt rekrutterede STEM-professionelle, da de ses som afgørende for den fremtidige vækst i dansk økonomi," forklarer Nana Wesley Hansen.

I andet delprojekt udvælges 25 højtkvalificerede, udenlandske arbejdstagere, som har taget deres familier med til Danmark. I løbet af 12 måneder bliver deres sociale inkorporering kortlagt.

Projektets sociale, politiske og økonomiske relevans har overbevist Den Frie Forskningsfond om at bevilge 5,35 millioner kroner til arbejdet. Bevillingen starter i oktober 2022 og løber frem til juni 2025.

Projektet er et af tre på Sociologisk Institut, som netop har modtaget støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond. De to øvrige er:

• ‘Hate Behind The Screen (HABITS) – Leveraging Online Searches to Measure Discriminatory Attitudes and Assess Social Desirability Bias’ ved Friedolin Merhout.
  • ‘Hateful online youth sociality. A digital study of how extreme textual and visual online content is used and shared (ExOC)’ ved Jakob Demant.

Læs mere om de seneste projektbevillinger på forskningsfondens hjemmeside.

Claire Maxwell
Sociologisk Institut
E-mail: cm@soc.ku.dk

Nana Wesley Hansen