29. oktober 2015

Facebook-venner er mere intime i den virkelige verden

Facebook-venskaber og tidspunktet på dagen er to faktorer, der har stor indflydelse på, hvor tætte studerende har lyst til at stå på hinanden, når de mødes. Det viser ny banebrydende forskning fra Sociologisk Institut

Hvis to studerende på DTU er venner på Facebook og mødes i en frokostpause, vil de være meget mere tilbøjelige til at stå tæt på hinanden, end hvis de mødes tidligt om morgenen og ikke i forvejen er venner i den virtuelle verden. Det er to af konklusionerne i nyt forskningsprojekt, der bruger mobiltelefoner til at måle fysisk nærhed mellem mennesker.

Første forskning af sin slags

Undersøgelsen tager udgangspunkt i mere end 120.000 møder igennem to måneder mellem førsteårsstuderende på DTU. Forskerne har haft adgang til data fra de studerendes mobiltelefoner og har igennem telefonernes bluetooth sensorer kunne måle nærheden af mødet mellem de studerende. På den måde har forskerne kunne konstatere, at kvinder står 12,8 procent tættere på hinanden når de mødes, og at Facebook-venner står hele 34,7 procent tættere på hinanden end studerende der ikke er venner på Facebook. Studerende der mødes i frokostpausen og om aftenen er også mere tilbøjelige til at stå tæt, end hvis de mødes om morgenen eller eftermiddagen.

- Denne forskning er med al sandsynlighed den første i verden, der udnytter muligheden for at omregne mobiltelefoners antennespænding til at måle fysisk afstand. Det er metodisk vigtigt og giver helt nye muligheder for den mikrosociologiske forskning, men resultaterne er også interessante i sig selv. Især er det interessant at konstatere, at Facebook-venskaber har så stor en betydning, fordi virtuelle venskaber ofte bliver omtalt som overfladiske og såkaldt ’svage bånd’, siger ph.d.-studerende ved Sociologisk Institut Tobias Bornakke, der sammen med de to kandidatstuderende Kristoffer Pade Glavind og Jesper Fels Birkelund har stået bag undersøgelsen.

Etik og privatlivets fred

Undersøgelsen er en del af det omfattende tværdisciplinære forskningsprojektet Social Fabric på Københavns Universitet. Projektet forsøger at kortlægge de fulde sociale netværk på tværs af kommunikationstyper for en årgang førsteårsstuderende på DTU ved at bruge smartphones som måleinstrumenter. Disse data, the social fabric, skal give nye perspektiver på sociale netværk som de udvikler sig i real tid. Projektet udvikler nye værktøjer til at karakterisere sociale netværk, og analyserer, både kvantitativt og kvalitativt, om og hvordan adfærd og information transmitteres rundt i netværk. Projektet søger at fremme det spirende felt computational social science og analyserer endvidere, hvordan hensyn til etik og privatlivets fred håndteres i forskning baseret på sensitive data.