19. marts 2019

Ny forskning udfordrer teori om kulturel kapital

Social mobilitet

Mads Meier Jæger, professor ved Sociologisk Institut, formidler forskning i social mobilitet i Radio24syvs '24 spørgsmål til professoren'.

Hvorfor klarer velstillede børn sig bedre i skolen? Sociologer har i ny forskning undersøgt en af de mulige forklaringer: Forældrenes kulturelle kapital.

En af teorierne om den kulturelle kapital er, at eksempelvis lærere kan danne sig et positiv indtryk af børn, der tager klavertimer, spiller fodbold eller læser Harry Potter i fritiden, og derfor ubevidst give disse børn særbehandling ved at vurdere dem som bedre fagligt, end de faktisk er. Men Mads Meier Jægers forskning tyder på, at forklaringen er en anden:

- Den kulturelle kapital er ikke bluff - det ser ud til, at velstillede børn får noget mere med hjemmefra og udvikler eksempelvis analytiske færdigheder, der giver pote i uddannelsesforløbet, siger Mads Meier Jæger, der er professor ved Sociologisk Institut.

Mads Meier Jæger formidler sin forskning i kulturens betydning i Radio24syvs vidensprogram 24 spørgsmål til professoren.

Du kan læse mere om forskergruppens resultater fra projektet Unitran her:

Kulturelle oplevelser kan gøre børn til større læseheste