29. juni 2018

Sociolog Deborah Lupton bliver æresdoktor ved Københavns Universitet

Tildeling

Professor Deborah Lupton, der forsker i digital sociologi, bliver tildelt en æresdoktorgrad fra Københavns Universitet efter en indstilling fra Sociologisk Institut.

Deborah Lupton, der i de senere år har forsket i digitaliseringens indflydelse på sociale relationer og  big data's indflydelse på samfundet, bliver tildelt Københavns Universitets æresdoktorgrad. Det sker ved årsfesten på Københavns Universitet den 16. november 2018.  Æresdoktorgraden tildeles af Københavns Universitet som den højeste akademiske anerkendelse, uden at modtageren i forvejen har forsvaret en dansk doktordisputats. Sociologisk Institut ser frem til samarbejdet:

- Deborah Lupton er en af verdens førende forskere inden for feltet 'sociology of risk'. Vi er meget glade for at kunne tilknytte en så prominent forsker til Københavns Universitet og til Sociologisk Institut, siger Janus Hansen, Institutleder ved Sociologisk Institut.

Deborah Luptons forskningsfelter ligger tæt opad Sociologisk Institut og Det Samfundsvidenskabelige Fakultets dagsorden om at styrke uddannelse og forskning i digitalisering og social data science.

Det er forskere og forskningsmiljøer ved Københavns Universitet, der foreslår, hvem der skal indstilles til æresdoktorgraden, og det er de akademiske råd ved fakulteterne, der beslutter, hvem de indstiller til rektors endelige godkendelse.

Læs mere om æresdoktorgraden her