30. september 2020

To studerende vinder Sociologis essaykonkurrence om coronakrisen

Essaykonkurrence

Olivia Dahl Nielsen og Emil Bøgh Løkkegaard har delt prisen for det bedste bidrag i forårets sociologiske essaykonkurrence om coronakrisen.

Foto: Colourbox

På linje med en række institutter og fakulteter på Københavns Universitet udskrev Sociologisk Institut i foråret en essaykonkurrence blandt sine studerende, som opfordrede alle til at reflektere over, hvordan COVID-19-epidemien påvirker samfundets institutioner og strukturer eller vores daglige sociale normer.

Det var ikke noget krav, at der skulle være akademiske tekster. Tværtimod blev alle opmuntret til at indsende kreative, subjektive og causerende tekster, så længe den sociologiske vinkel var tydelig.

Emil og Olivia
Emil Bøgh Løkkegaard og Olivia Dahl Nielsen

Og det lever vinderne af essaykonkurrencen, Olivia Dahl Nielsen og Emil Bøgh Løkkegaard, helt op til i deres fælles bidrag, ’Essay på social afstand’. Det former sig som en Messenger-chat, hvor de to forfattere sætter mantraet om at holde ’social afstand’ under kritisk lys og diskuterer hele vores forståelse af socialitet.

Eller som dommerne (se boksen) skriver i deres begrundelse for at give dem prisen:

”Essayet rejser nogle sociologiske grundproblematikker, som er blevet aktuelle på grund af corona – og det udtrykker en emerging erkendelse af disse. Formatet er sjovt, men også i konteksten velvalgt, idet formatet netop afspejler situationen under corona; på den måde understreger form og indhold selve erfaringen med social distancing under corona.”

Dommerne fremhæver samtidig, at teksten leger med ironi – "Vi skal slutte, for jeg skal til Zoom-møde” – og i øvrigt er kreativt i sin form.

De to studerende deler førsteprisen på 3.000 kr. Desuden indgår essayet i Københavns Universitets samling af vinderbidrag på tværs af alle institutter og fakulteter, der netop er udkommet i bogform under titlen ’Coronatanker. Studenterperspektiver fra en lockdown’.

Læs Olivia Dahl Nielsen og Emil Bøgh Løkkegaards bidrag (pdf): ’Essay på social afstand’