Claire Maxwell
Professor
Sociologisk Institut
Øster Farimagsgade 5
1014 København K
Medlem af:
Kontortid for forårssemesteret 2022: onsdage kl. 12-13 i lokale 16.1.39
Primære forskningsområder
- Uddannelsessociologi
- Globalt mobile faggrupper/ den globale middelklasse
- Samfundseliter og eliteuddannelse
- Internationalisering af uddannelse
- Social retfærdighed i privilegerede sociale rum
Aktuel forskning
1. Mobility, education and belonging – a comparative study of global professionals’ educational aspirations
Dette komparative studie, der oprindeligt blev finansieret af ‘the British Association of International and Comparative Education’, samler kolleger fra Hong Kong, Buenos Aires, Tel Aviv og London med henblik på at undersøge, hvordan mennesker fra globalt mobile faggrupper ser på deres identitet, træffer uddannelsesvalg på vegne af deres børn og indlejrer forskellige familiepraksisser med afsæt i deres fysiske og virtuelle mobilitet på tværs af nationale grænser.
En særudgave af tidsskriftet ’Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education’ fra 2019 (Volume 40, issue 5), som jeg har redigeret i samarbejde med en række kolleger, beskriver den nyeste forskning på området:
https://www.tandfonline.com/toc/cdis20/40/5?nav=tocList
Yemini, M. & Maxwell, C. (2020) ‘The purpose of travel in the cultivation practices of differently positioned parental groups in Israel’, British Journal of Sociology of Education, 41(1): 18-31.
Maxwell, C. & Yemini. M. (2019) ‘Modalities of cosmopolitanism and mobility: parental education strategies of global, immigrant and local middle-class Israelis’, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(5): 616-632.
2. The role of internationalisation in re-framing meanings of (elite) education – a de-stabilisation or embedding of local and national relations of privilege?
Har bidraget med kapitel og redigering af denne bogudgivelse:
Maxwell, C. (2018) ‘Changing spaces – the re-shaping of (elite) education through internationalisation’, in C. Maxwell, Deppe, U., Krüger, H-H & Helsper, W. (eds) Elite Education and Internationalisation. From the Early Years into Higher Education. Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 347-367.
Herudover har min interesse i dette område ført til udgivelsen af:
Engel, L.C., Maxwell, C. & Yemini, M. (eds) (2020) The Machinery of School Internationalisation in Action. Beyond the Established Boundaries. New York: Routledge.
Maxwell, C., Yemini, M., Engel, L., & Lee, M. (2020) ‘Cosmopolitan nationalism in the cases of South Korea, Israel and the US’, British Journal of Sociology of Education, 41(6), 845-858.
Og til udgivelsen af disse videnskabelige artikler i samarbejde med professor Adam Howard fra Colby College, USA, f.x.:
Howard, A. & Maxwell, C. (2018) ‘From conscientization to imagining redistributive strategies: Social justice collaborations in elite schools’, Globalisation, Societies and Education, 16(4): 526-540.
ID: 201662750
Flest downloads
-
233
downloads
Modalities of cosmopolitanism and mobility: parental education strategies of global, immigrant and local middle-class Israelis
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
92
downloads
Israeli teachers make sense of global citizenship education in a divided society- religion, marginalisation and economic globalisation
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
39
downloads
‘Cosmopolitan start-up’ capital: mobility and school choices of global middle class parents
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet