13. september 2022

Ny lektor skal styrke forskning i sociale dynamikker bag innovation

Ansættelse

Ghita Dragsdahl Lauritzen er i august tiltrådt som lektor ved Sociologisk Institut, hvor hun i sin forskning og undervisning vil arbejde i krydsfeltet mellem sociologi og innovation. Med sig har hun en bred akademisk karriere og en fortid som spildesigner.

Ghita Dragsdahl Lauritzen
Lektor Ghita Dragsdahl Lauritzen

Innovation er et hyppigt brugt plusord, men ofte er opmærksomheden rettet mod de teknologiske eller kommercielle løsninger og mindre på de sociale dynamikker i innovationsprocesser.

Det er dette underbelyste område, der står i centrum for Ghita Dragsdahl Lauritzens arbejde. Som ny lektor ved Sociologisk Institut vil hun have fokus på, hvordan sociale konflikter både kan begrænse og drive innovationsprocesser, og hvilke uventede effekter der kan opstå undervejs.

”Der er tendens inden for innovationsområdet til at fokusere på løsninger og mindre på, hvordan vi identificerer problemer og hvilke nye udfordringer vores løsningsmodeller og teknologier fører med sig. Her spiller sociologien en supervigtig rolle ved at have et kritisk perspektiv på, hvordan vi laver innovation,” som hun selv formulerer det.

Med sig til CSS tager Ghita Dragsdahl Lauritzen mange års erfaring med innovation i såvel kommercielle, offentlige som akademiske miljøer – også med et praktisk afsæt: Som spildesigner har hun brugt simuleringer og læringsspil til at støtte innovation i organisationer.

Hendes akademiske karriere bygger på en bachelor fra Roskilde Universitet i samfundsfag og filosofi, en kandidatgrad fra CBS i politisk kommunikation og ledelse samt en ph.d. i teknologi- og innovationsstyring fra DTU. Som forsker har hun været del af fagmiljøer på DTU Management Engineering, MIT Sloan School of Management (USA), University of Cambridge (UK), CBS Department of Management, Politics and Philosophy og KU Science.

På Sociologisk Institut er Ghita Dragsdahl Lauritzen nu i gang med at forberede et nyt projekt om udsatte borgeres møde med velfærdsstaten.

Projektet inddrager sociale konflikter, men rækker også ud over hendes innovationsforskning. Sammen med kolleger fra Aalborg Universitet vil hun bl.a. undersøge betydningen af, at kontanthjælpsmodtagere kan have en ’stillestående’, cirkulær tidsoplevelse, hvor beskæftigelsesindsatsen er indrettet efter lineær progression.

Ghita Dragsdahl Lauritzen
Lektor, Sociologisk Institut