1. februar 2022

Benedikte Brincker er udnævnt til professor ved Sociologisk Institut

Udnævnelse

Rektor har udnævnt institutleder Benedikte Brincker til professor ved Sociologisk Institut gennem en intern kaldelse. Hendes forskning ligger inden for den politiske sociologi og har bl.a. fokus på Grønland og arktiske forhold.

Benedikte Brincker

Benedikte Brincker er udnævnt til professor ved København Universitet og har samtidig fået en tilbagegangsstilling ved Sociologisk Institut som professor med speciale i politisk sociologi.

Tilbagegangsstillingen vil først blive relevant, når hun på et tidspunkt stopper som institutleder på Sociologisk Institut – deraf navnet på stillingen – mens titlen som professor er gældende fra årsskiftet 2021-2022. Udnævnelsen er sket gennem en såkaldt intern kaldelse og KU’s procedure for professorbedømmelse af lektorer ansat i lederstillinger af marts 2015.

Benedikte Brincker har en kandidatgrad i idehistorie og ph.d.-grad i historisk sociologi fra The London School of Economics. I sin forskning har hun bl.a. beskæftiget sig med nationalisme, uddannelsesområdet, offentlig forvaltning samt rekruttering og fastholdelse af udenlandske arbejdskraft i den offentlige sektor.

Benedikte Brincker har markeret sig internationalt med bidrag til udviklingen af teorier om nationalisme og til vores forståelse af kunstens politiske rolle i samfundet. Hun har foretaget adskillige historisk sociologiske studier af konstruktionen af ’national kunst’ og særligt ’national musik’ i et komparativt, europæisk perspektiv.

I de seneste år har hun haft særligt fokus på uafhængighedsstrømninger og uddannelsesspørgsmål i det arktiske område med særlig fokus på Grønland og resten af rigsfællesskabet. Samtidig har hun arbejdet tæt sammen med universiteter i Alaska, Færøerne, Finland og Grønland.

Benedikte Brinckers tiltrædelsesforelæsning vil blive annonceret senere.

Benedikte Brincker
bebr@soc.ku.dk