21. marts 2024

Tidligere sociologistuderende modtager ny pris for bedste speciale

Hæder

Sociologerne Sebastian Dick Frederiksen og Martin Lassen Agertoug har modtaget den nyindstiftede pris Socialviden for bedste universitetsspeciale på socialområdet. Deres speciale har fokus på unge, der står uden for både uddannelse og beskæftigelse.

Foto: Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Sebastian Dick Frederiksen og Martin Lassen Agertoug får overrakt prisen af Pernille Rosenkrantz-Theil med modtageren af andenprisen, Janni Lund Christensen, i baggrunden. Foto: Social-, Bolig- og Ældreministeriet

Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil har for første gang overrakt prisen Socialviden, der hædrer universitetsspecialer med ny viden om udfordringer inden for socialområdet.

Vindere af Socialviden 2023 er Martin Lassen Agertoug og Sebastian Dick Frederiksen, der begge har taget en kandidatgrad fra Sociologisk Institut på Københavns Universitet.

De undersøger i specialet 'Unge uden for uddannelse og beskæftigelse' de cirka 43.000 unge, der hverken er i uddannelse eller job. En gruppe, der ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil bør være politisk fokus på:

”Vi er aldrig lykkedes godt nok med at få alle unge med. Alt for mange hægtes fortsat af, og det er helt uacceptabelt i et velstående land som vores. Jeg er derfor rigtig glad for, at årets modtager af specialeprisen Socialviden bidrager med ny viden om, hvordan vi kan hjælpe de unge bedre,” siger hun i Social-, Bolig- og Ældreministeriets pressemeddelelse om prisuddelingen.

Specialet bidrager med et mere nuanceret billede af de meget forskellige behov, som unge uden for uddannelse og beskæftigelse kan have. Eller som Martin Lassen Agertoug og Sebastian Dick Frederiksen selv fremhæver i samme pressemeddelelse:

”Nogle unge har brug for en sagsbehandler, der har et stærkt kendskab til den unge og det lokale arbejdsmarked, og som kan hjælpe den unge med at finde en virksomhed. Andre har brug for et fleksibelt uddannelsessystem, der tillader den unge at tage en uddannelse i det tempo, vedkommende kan.”

Førsteprisen er på 25.000 kr. Desuden uddeles en anden- og tredjepræmie på 10.000 og 5.000 kr.

Andenpræmien gik til specialet 'I frit fald' af Janni Lund Christensen, Socialt Arbejde, Aalborg Universitet. Tredjepræmien gik også til en tidligere studerende på Københavns Universitet, nemlig økonomen Kellie O´Neill for specialet 'Kontanthjælpsreformens effekt på unge kontanthjælpsmodtageres kontakt til psykiatrien'.

Læs også